Μάθημα : Αρχαία από Μετάφραση Γ1 & Γ2
Κωδικός : G485247
-
Θεματικές Ενότητες
-
Εισαγωγή στο Ανθολόγιο Φιλοσοφικών Κειμένων
16/9/24 -
Μια μέρα στο αρχαίο θέατρο!
23/9/24 -
To αρχαίο θέατρο: αρχιτεκτονική
23/9/24 -
Αρχαίο δράμα με .... διαδραστικά παιχνίδια
23/9/24 -
"Πρόλογος" (1η και 2η σκηνή)
7/10/24 -
Πάροδος (περιληπτικά)
13/11/24 -
Α΄ Επεισόδιο
21/11/24 -
Μάθημα Φιλοσοφίας 1ο: Σοφιστές και Σοφιστική κίνηση
16/1/24 -
Μάθημα Φιλοσοφίας 2ο: Σωκράτης
18/12/24 -
Επιπάροδος- Β Επεισόδιο
12/12/24 -
Α Στάσιμο
25/2/25 -
Γ Επεισόδιο: "Το σχέδιο απόδρασης σε εφαρμογή"
12/3/25 -
"Ο μύθος της Περσεφόνης και η θρησκευτική καταγωγή της τραγωδίας στην Ελένη του Ευριπίδη".
21/3/25 -
Η ολοκλήρωση της μηχανής σωτηρίας στο ... Δ΄ Επεισόδιο!
3/4/25 -
Το "χαρμόσυνο" Γ' Στάσιμο!
3/4/25 -
ΕΞΟΔΟΣ!!!!
10/4/25 -
Μάθημα Φιλοσοφίας 3ο: Προσωκρατικοί Φιλόσοφοι
7/5/25 -
Μάθημα Φιλοσοφίας 4ο: Πλάτωνας
13/5/25
-
Εισαγωγή στο Ανθολόγιο Φιλοσοφικών Κειμένων
"Ο μύθος της Περσεφόνης και η θρησκευτική καταγωγή της τραγωδίας στην Ελένη του Ευριπίδη".
Ποια κοινά σημεία έχει ο μύθος της Περσεφόνης και της Ελένης;
Πώς μέσα από το κείμενο αναδεικνύεται η θρησκευτική καταγωγή της τραγωδίας;
Επιπλέον,
Πώς έφτασαν τα αρχαία κείμενα στα χέρια μας;
Μπορούμε να "ακούσουμε" τη μουσική υπόκρουση διαβάζοντας το Β' Στάσιμο ;
Ας δώσουμε απαντήσεις σας με οδηγό .... το Β΄ Στάσιμο (σελ 104-106)
Ακούστε την ιστορία της Δήμητρας και Περσεφόνης από τον Δ. Σαββόπουλο
Διαβάστε για τα Ελευσίνια Μυστήρια:
https://www.sansimera.gr/articles/1155
Πατήστε πάνω στον τίτλο της ενότητας για να το βρείτε Σημειώσεις για το μάθημα....
Ακούστε την ιστορία της Δήμητρας και Περσεφόνης από τον Δ. Σαββόπουλο
Διαβάστε για τα Ελευσίνια Μυστήρια:
Εμβόλιμο ή οργανικό μέρος του δράματος;
Α) Εμβόλιμο(<εμβάλλω), μπορεί να μην ανήκει στην Ελένη
Β) Οργανικά δεμένο:
- παράλληλοι οι βίοι Ελένης, Περσεφόνης: θύματα αρπαγής, αναζητήθηκαν από τους δικούς τους, ένας θάνατος, πραγματικός της Περσεφόνης, πλαστός του Μενέλαου, αίσιο τέλος με τη λύτρωση της Δήμητρας – προοικονομία αίσιας έκβασης τραγωδίας, λατρεία Ελένης στη Σπάρτη ως θεάς της βλάστησης.)
Γ) Σαν λυρική παρένθεση για να περάσει πολιτικά και θρησκευτικά μηνύματα
-
- Θρησκευτικές αναζητήσεις Ευριπίδη, ενδιαφέρον για οργιαστικές λατρείες, ταύτιση Κυβέλης-Ρέας με τη Δήμητρα (412 πΧ-εισαγωγή λατρείας Κυβέλης στην Αθήνα). Ο Ευριπίδης ενδεχομένως ανακάλυψε την ουσία του θεού στο μυστήριο της ζωής και του θανάτου, γι' αυτό στράφηκε στις θεότητες που το συμβολίζουν.
- Πολιτικοί υπαινιγμοί: Ο Αλκιβιάδης και η παρέα του σε κατάσταση μέθης ανοσιούργησαν παρωδώντας τα Ελευσίνια Μυστήρια τις παραμονές της Σικελικής εκστρατείας. Η λυτρωτική δύναμη των ενθουσιαστικών, οργιαστικών, βακχικών τελετών (Β΄αντιστροφή) παρηγορεί με τη μουσική, και το χορό και ενθαρρύνει τους τσακισμένους από την ήττα στη Σικελία Αθηναίους. (πβ. Υπαινιγμός για Αλκιβιάδη- Ελευσίνια Μυστήρια, στ. 1484-85).
Η θρησκευτική προέλευση της τραγωδίας
- «Παρέλαση» θεών(του Ολύμπου, του Κάτω Κόσμου), αναφορά σε περιστατικά της ζωής τους.
- Διόνυσος, Μαινάδες, Βακχικές τελετές, θρησκευτικά σύμβολα, μουσικά όργανα.
- Ανάμειξη στοιχείων από τις λατρείες Κυβέλης – Διονύσου (πρώιμος θρησκευτικός συγκρητισμός)
Το συναισθηματικό κλίμα
- Α΄στροφικό σύστημα: υποβλητικό, μυστηριακό, πένθιμο. Κεντρικό μοτίβο ο θάνατος, ο χειμώνας, ο αφανισμός του ανθρώπινου γένους, πόνος, απελπισία, απόγνωση(η ανατροπή)
- Β΄στροφικό σύστημα: αναστάσιμο, πανηγυρικό, χαρμόσυνο, αισιόδοξο με τους αλαλαγμούς της πομπής των μαινάδων. Τη νεκρή φύση του χειμώνα διαδέχεται η Άνοιξη, η ζωή ξαναβρίσκει τον κανονικό της ρυθμό( αποκατάσταση της ισορροπίας)