Μάθημα : Αρχαία από Μετάφραση Γ1 & Γ2

Κωδικός : G485247

G485247  -  ΘΕΟΔΩΡΑ ΤΡΙΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ

Ενότητες - "Ο μύθος της Περσεφόνης και η θρησκευτική καταγωγή της τραγωδίας στην Ελένη του Ευριπίδη".

"Ο μύθος της Περσεφόνης και η θρησκευτική καταγωγή της τραγωδίας στην Ελένη του Ευριπίδη".

από 21/3/25 έως 28/3/25

undecided

Ποια κοινά σημεία έχει ο μύθος της Περσεφόνης και της Ελένης;

Πώς μέσα από το κείμενο αναδεικνύεται η θρησκευτική καταγωγή της τραγωδίας;  

Επιπλέον, 

Πώς έφτασαν τα αρχαία κείμενα στα χέρια μας;

Μπορούμε να "ακούσουμε" τη μουσική υπόκρουση διαβάζοντας το Β' Στάσιμο surprised;

 

Ας δώσουμε  απαντήσεις σας με οδηγό .... το Β΄ Στάσιμο (σελ 104-106)

 

Ακούστε την ιστορία της Δήμητρας και Περσεφόνης από τον Δ. Σαββόπουλο

Η αρπαγή της Περσεφόνης 1

Η αρπαγή της Περσεφόνης 2

 

Διαβάστε για τα Ελευσίνια Μυστήρια:

https://www.sansimera.gr/articles/1155

 

 Πατήστε πάνω στον τίτλο της ενότητας για να το βρείτε Σημειώσεις για το μάθημα....   smile

 

 

Ακούστε την ιστορία της Δήμητρας και Περσεφόνης από τον Δ. Σαββόπουλο

Η αρπαγή της Περσεφόνης 1

Η αρπαγή της Περσεφόνης 2

 

Διαβάστε για τα Ελευσίνια Μυστήρια:

https://www.sansimera.gr/articles/1155

Εμβόλιμο ή οργανικό μέρος του δράματος;

Α) Εμβόλιμο(<εμβάλλω), μπορεί να μην ανήκει στην Ελένη

Β) Οργανικά δεμένο:

  • παράλληλοι οι βίοι Ελένης, Περσεφόνης: θύματα αρπαγής, αναζητήθηκαν από τους δικούς τους, ένας θάνατος, πραγματικός της Περσεφόνης, πλαστός του Μενέλαου, αίσιο τέλος με τη λύτρωση της Δήμητρας – προοικονομία αίσιας έκβασης τραγωδίας, λατρεία Ελένης στη Σπάρτη ως θεάς της βλάστησης.)

Γ) Σαν λυρική παρένθεση για να περάσει πολιτικά και θρησκευτικά μηνύματα

    • Θρησκευτικές αναζητήσεις Ευριπίδη, ενδιαφέρον για οργιαστικές λατρείες, ταύτιση Κυβέλης-Ρέας με τη Δήμητρα (412 πΧ-εισαγωγή λατρείας Κυβέλης στην Αθήνα). Ο Ευριπίδης ενδεχομένως ανακάλυψε την ουσία του θεού στο μυστήριο της ζωής και του θανάτου, γι' αυτό στράφηκε στις θεότητες που το συμβολίζουν. 
    • Πολιτικοί υπαινιγμοί: Ο Αλκιβιάδης και η παρέα του σε κατάσταση μέθης ανοσιούργησαν παρωδώντας τα Ελευσίνια Μυστήρια τις παραμονές της Σικελικής εκστρατείας. Η λυτρωτική δύναμη των ενθουσιαστικών, οργιαστικών, βακχικών τελετών (Β΄αντιστροφή) παρηγορεί με τη μουσική, και το χορό και ενθαρρύνει τους τσακισμένους από την ήττα στη Σικελία Αθηναίους. (πβ. Υπαινιγμός για Αλκιβιάδη- Ελευσίνια Μυστήρια, στ. 1484-85).  

Η θρησκευτική προέλευση της τραγωδίας

  • «Παρέλαση» θεών(του Ολύμπου, του Κάτω Κόσμου), αναφορά σε περιστατικά της ζωής τους.
  • Διόνυσος, Μαινάδες, Βακχικές τελετές, θρησκευτικά σύμβολα, μουσικά όργανα.
  • Ανάμειξη στοιχείων από τις λατρείες Κυβέλης – Διονύσου (πρώιμος θρησκευτικός συγκρητισμός)

Το συναισθηματικό κλίμα

  • Α΄στροφικό σύστημα: υποβλητικό, μυστηριακό, πένθιμο. Κεντρικό μοτίβο ο θάνατος, ο χειμώνας, ο αφανισμός του ανθρώπινου γένους, πόνος, απελπισία, απόγνωση(η ανατροπή)
  • Β΄στροφικό σύστημα: αναστάσιμο, πανηγυρικό, χαρμόσυνο, αισιόδοξο με τους αλαλαγμούς της πομπής των μαινάδων. Τη νεκρή φύση του χειμώνα διαδέχεται η Άνοιξη, η ζωή ξαναβρίσκει τον κανονικό της ρυθμό( αποκατάσταση της ισορροπίας)