Μάθημα : Νεοελληνική Γλώσσα Β2 και Β4
Κωδικός : G485380
-
Θεματικές Ενότητες
-
Παίζουμε λογομαχία;
5/5/25 -
Διατύπωση και Αξιολόγηση Επιχειρημάτων
5/5/25 -
Επιρρηματικοί Προσδιορισμοί -Παράγωγα επιρρήματα (από επίθετα, μετοχές, αντωνυμίες, άλλα επιρρήματα)
10/4/25 -
Περί Μετοχής...
7/4/25 -
"Άνθρωποι με μορφή ζώων!": Εισαγωγή στην τέχνη του χρονογραφήματος
26/3/25 -
Ομιλίες με κοινωνικό προβληματισμό
17/2/25 -
Φιλία και Διαδίκτυο
1/2/25 -
Διαθέσεις, ενεργητική σύνταξη (αμετάβατα-μεταβατικά ρήματα), παθητική σύνταξη
16/1/25 -
Μιλώντας για τη Φιλία...
16/1/25 -
Τα παρεπόμενα του ρήματος (A ΜΕΡΟΣ)
9/1/25 -
Περίληψη κειμένου (α) από πλαγιότιτλους β) από το αφηγηματικό διάγραμμα)
2/12/24 -
"Δεν είναι μόνο το ΤΙ λες, αλλά και το ΠΩΣ το λες"
9/12/24 -
Μιλάμε για την οικογένεια: μορφές, ρόλος, προβλήματα
25/11/24 -
Ας μιλήσουμε για λεξικά ....
18/11/24 -
Οικογένειες Λέξεων: Τα παιδιά και τα εγγόνια των λέξεων της γλώσσας μας
11/11/24 -
7 Λόγοι για να επισκεφτούμε το Ψυχικό!
15/10/24 -
Τι αναζητούμε άραγε στα ταξίδια μας;
20/9/24 -
Ταξιδιωτικές εντυπώσεις
13/9/24
-
Παίζουμε λογομαχία;
Ομιλίες με κοινωνικό προβληματισμό
Θα εργαστούμε στις Ενότητες 7 και 8 του Σχολικού βιβλίου.
Θα ασχοληθούμε
με προβλήματα της καθημερινής ζωής
ή προβλήματα κοινωνικά
Αρχικά, θα εξοικειωθούμε με τις έννοιες προβλήματα της καθημερινής ζωής και κοινωνικά προβλήματα
Παράλληλα, θα γνωρίσουμε το κειμενικό είδος της ομιλίας, αναλύοντας μία ομιλία μαθήτριας,
που εκφωνήθηκε στην Ελληνική Βουλή, το 2011, στο πλαίσιο του προγράμματος "Βουλή των Εφήβων"
Τέλος, θα συγγράψουμε τη δική μας ομιλία πάνω σε ένα κοινωνικό θέμα ή πρόβλημα της καθημερινής ζωής και θα την εκφωνήσουμε στην τάξη.
Συνεχίστε την ανάγνωση πατώντας στον τίτλο της ενότητας
Α) Ας γνωρίσουμε κάποια κοινωνικά προβλήματα
ή προβλήματα της καθημερινής ζωής
Β) Αποδόμηση Ομιλίας
1. Δείτε την ομιλία της μαθήτριας Δημοπούλου Αναστασίας με θέμα τα ναρκωτικά,
που εκφωνήθηκε στη Βουλή των Εφήβων το 2011,
στο σύνδεσμο https://vimeo.com/319735515
( στο σημείο 46:45 θα βρείτε την ομιλία της Δημοπούλου Αναστασίας).
2. Κρατήστε Σημειώσεις με άξονα τα ζητούμενα του Φύλλου Εργασίας
που ακολουθεί από κάτω (Αποστολή 1-Αποδόμηση ομιλίας)
Γ) Σύνθεση Ομιλίας
Επιλέξετε ένα κοινωνικό πρόβλημα ή πρόβλημα της καθημερινής ζωής και συντάξτε μία ομιλία που έχει ως στόχο της να ευαισθητοποιήσει τους συμμαθητές σας για το θέμα. Η ομιλία σας θα έχει την ακόλουθη δομή:
a) Εισαγωγή: περιγραφή του προβλήματος
β) Αιτίες
γ) Συνέπειες
δ) Λύσεις
Η ομιλία σας μπορεί να συνοδεύεται (αν θέλετε) από ένα PowerPoint.
Η εργασία σας έχει τα ακόλουθα στάδια:
Α) Συνδρίαση ομάδας
- Επιλογή θέματος
- Εύρεση, μελέτη και αποδελτίωση πηγών
- Σύνθεση Σχεδιαγράμματος
- Ανάθεση ρόλων κατά τη συγγραφή
Β) Συγγραφή ομιλία-κατανομή: Κάθε μέλος της ομάδας αναλαμβάνει να συνθέσει ένα από τα 4 κομμάτια της εργασίας.
Γ) Τελική σύνθεση:
- Συγκεντρώστε όλα τα κείμενα που γράψατε σε ένα κοινό αρχείο
- Κάνετε διορθώσεις, ώστε να υπάρχει κατά το δυνατόν κοινό ύφος (προσέχουμε τις επιλογές μας στα ακόλουθα: το πρόσωπο των ρημάτων, επιλογή σύνταξης ενεργητική/παθητική,δομή παραγράφων).
Δ) Εξάσκηση στην εκφώνηση: εξασκείται ο καθένας ατομικά στο κομμάτι που συνέγραψε
Ενδεικτικές πηγές:
Επαιτεία
- Ενότητα 8η, Κείμενο 13 [Τα παιδιά των φαναριών]
- Μια νέου τύπου επαιτεία, Μ. Κατσουνακάκη, http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_columns_2_07/04/2009_310153
- Επαιτεία και Ελεημοσύνη, Λιανός Θεόδωρος, http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=84909
Άστεγοι
- Ένα like για τους αστέγους, Παντελάκης Γιάννης, http://www.protagon.gr/?i=protagon.el.society&id=29857
- Αυτοψία- Άστεγοι της διπλανής πόρτας http://www.alphatv.gr/shows/informative/aftopsia/webtv/aytopsia-astegoi-tis-diplanis-portas
Άγχος:
- Ενότητα 7η, Κείμενο 4ο [Ας αποβάλουμε το άγχος από τη ζωή μας]
- Τα πάντα για την ψυχολογία http://agxos.gr/
Ανεργία
- Άνεργοι, σπάστε τη σιωπή, Χριστόφορου Κάσδαγλη, http://www.protagon.gr/?i=protagon.el.ellada&id=24054
- Η ανατομία της ανεργίας, Μανόλης Γαλενιανός, http://www.protagon.gr/?i=protagon.el.ellada&id=27766
Ναρκωτικά:
- Ενότητα 8η, Κείμενο 3 [Ήθελα να βοηθήσω ένα φίλο μου]
- Ενότητα 8η, Κείμενο 6 [Η μεγάλη περιπέτεια της ζωής μου]
- Πρακτικά Βουλής Εφήβων, Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων http://www.efivoi.gr/?CMD=psifiako_iliko_intro
- Κέντρο Θεραπείας Εξαρτημένων Ανθρώπων http://www.kethea.gr/el-gr/
Ατυχήματα:
- Ενότητα 7η [Πρωταθλητές στα τροχαία ατυχήματα]
- Ενότητα 7η, Κείμενο 6ο [Σέβομαι τους κανόνες οδικής ασφάλειας]
- Ελληνική Αστυνομία http://www.astynomia.gr/index.php?option=ozo_content&perform=view&id=81&Itemid=73&lang=
- Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή Γ΄ Γυμνασίου http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL104/66/534,1942/
Ρύπανση:
- Ενότητα 7η, Κείμενο 3ο «Η ντροπή των πλαστικών»
- Πλαστικό μπουκάλι. Η χειρότερη ρύπανση για τον πλανήτη http://www.lifegreen.gr/portal/el/nea/oikologika-nea/7-plastiko-boukali-kai-ripansi
Μοναξιά:
- Ενότητα 8η, Κείμενο 4ο [Ένα διαφορετικό κείμενο για τη μοναξιά],
- Ενότητα 4η, Κείμενο 7 «Μοναξιά μου όλα»
Ρατσισμός
- Βουλή των Εφήβων, Πρακτικά Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων http://www.efivoi.gr/?CMD=psifiako_iliko_intro
Σχολικός Εκφοβισμός
- Το blog της Ε.Ψ.Υ.Π.Ε http://epsype.blogspot.gr/2012/02/6.html
- Σχολικός εκφοβισμός: ¨όταν το πείραγμα σταματάει να είναι χαριτωμένο http://mamadesmpampades.gr/2012/02/01/sholikos-ekfovismos-otan-to-peiragma-stamataei-na-einai-haritomeno/
- Βουλή των Εφήβων, Πρακτικά Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων http://www.efivoi.gr/?CMD=psifiako_iliko_intro
Μετανάστευση-Προσφυγιά
- Ύπατη Αρμοστεία ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες http://www.unhcr.gr/ekdiloseis/pagkosmia-imera-prosfygon.html
Βία-Αθλητισμός
- Κοινωνική και πολιτική Αγωγή Γ΄ Γυμνασίου http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL104/66/534,1942/
- Η αθλητική βία μας προσβάλει ως κοινωνία, Τσιγκρής Θ. http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=417102
Φτώχεια
- Κοινωνική και πολιτική Αγωγή Γ΄ Γυμνασίου http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL104/66/534,1942/
- Η φτώχεια στον κόσμος, Λιανός Θεόδωρος, Κοινωνική και πολιτική Αγωγή Γ΄ Γυμνασίου http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL104/66/534,1942/
4)Εκφώνηση Ομιλιών
Κάθε ομάδα εκφωνεί την ομιλία της στην τάξη (ψηφιακή ή μη).
Η ολοέλεια κρατά σημειώσεις από τις ομιλίες των συμμαθητών σας για τυχόν ερωτήματα /σχόλια/παρατηρήσεις/ενστάσεις. Όταν ολοκληρωθούν οι παρουσιάσεις/ομιλίες των ομάδων, καταθέστε τα ερωτήματά σας. Οι ομάδες στις οποίες απευθύνεται το ερώτημα πρέπει να δώσουν τις απαραίτητες διευκρινήσεις.