Μάθημα : ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Κωδικός : G894161
-
Θεματικές Ενότητες
-
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
-
ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ: 2021-2022 1η Θεματική ενότητα: Οι Χριστιανοί Σήμερα
-
Β ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ
-
2019/20 Ο ΜΥΣΤΙΚΟΣ ΔΕΙΠΝΟΣ (ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΕΣ ΠΕΡΙΚΟΠΕΣ/ ΗΞΕΡΕΣ ΟΤΙ.../ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ)
-
1. ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΟΜΕΝΟΙ - 2. Η ΤΕΧΝΗ ΣΤΗ ΔΥΣΗ
-
ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΤΡΙΩΝ ΙΕΡΑΡΧΩΝ (κλικ στην εικόνα)
-
ΣΧΙΣΜΑ 1054
-
Θ.Ε. 4 :ΕΜΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΛΛΟΙ
-
"Η ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΑΓΚΑΛΙΑΣ"
-
"Η ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΑΓΚΑΛΙΑΣ" - ΦΩΤΕΙΝΗ ΠΑΣΣΑ Γ 3
-
"Η ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΑΓΚΑΛΙΑΣ" - ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΑΡΘΑ ΤΕΝΤΑ
-
"Η ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΑΓΚΑΛΙΑΣ" - ΕΡΓΑΣΙΕΣ Δ. ΤΕΝΤΑ - Ι. ΣΙΜΙΤΖΗ
-
Γ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ : ΙΕΡΑΠΟΣΤΟΛΗ ΚΑΙ ΔΙΑΚΟΝΙΑ
-
ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΗΣ ΜΑΘΗΤΡΙΑΣ ΜΑΡΘΑ ΤΕΝΤΑ, Γ3
-
ΒΛΕΠΩ ΤΟ ΘΕΟ ΣΤΗ ΦΥΣΗ
-
Β ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ
-
ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2020/2021
-
2019/20 - H ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ ΣΗΜΕΡΑ
-
2019/20 - ΤΟ ΚΑΚΟ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ - ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ, ΑΣΚΗΣΕΙΣ
-
2019/20 - "ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ Ο ΘΕΟΣ;" ΤΟ ΚΑΚΟ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ- ΣΤΑΥΡΟΛΕΞΟ
-
2019/20 Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
-
Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ (ΚΕΙΜΕΝΟ, ΣΤΑΥΡΟΛΕΞΟ, ΒΙΝΤΕΟ)
-
ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ 2020
-
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Θ.Ε. 4 :ΕΜΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΛΛΟΙ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΝΟΤΗΤΑ
Ο ΠΥΡΓΟΣ ΤΗΣ ΒΑΒΕΛ
Αρχικά οι κάτοικοι της γης μιλούσαν όλοι μία γλώσσα και χρησιμοποιούσαν τις ίδιες λέξεις. Καθώς μετακινούνταν από την ανατολή, βρήκαν μια πεδιάδα στη χώρα της Σεναάρ κι εγκαταστάθηκαν εκεί. Τότε είπαν μεταξύ τους: «Ελάτε να κατασκευάσουμε πλίθρες και να τις ψήσουμε στη φωτιά». Έτσι για τις οικοδομές άρχισαν να χρησιμοποιούν πλίθρες αντί για πέτρες και πίσσα αντί για λάσπη. Μετά είπαν: «Ελάτε να χτίσουμε μια πόλη, κι έναν πύργο που η κορφή του να φτάνει στους ουρανούς. Έτσι θα γίνουμε ονομαστοί και δε θα διασκορπιστούμε πάνω στη γη».
Κατέβηκε, λοιπόν, ο Κύριος να δει την πόλη και τον πύργο που έχτιζαν οι άνθρωποι. Και είπε ο Κύριος: «Τώρα όλοι αυτοί αποτελούν ένα λαό με κοινή γλώσσα∙ και τούτο ’δω είναι η αρχή των πράξεών τους. Από ’δω και πέρα τίποτε απ’ όσα θα σκέφτονται να κάνουν δε θα τους είναι αδύνατο. Εμπρός, ας κατεβούμε κι ας επιφέρουμε εκεί σύγχυση στη γλώσσα τους, ώστε να μην καταλαβαίνει ο ένας τη γλώσσα του άλλου». Έτσι ο Κύριος τους διασκόρπισε από ’κει σε όλη τη γη και σταμάτησαν να χτίζουν την πόλη. Γι’ αυτό ονόμασαν την πόλη εκείνη Βαβέλ, γιατί εκεί ο Κύριος προκάλεσε σύγχυση στη γλώσσα των ανθρώπων και από ’κει τους διασκόρπισε σε όλη τη γη. Γεν 11, 19
Κατέβηκε, λοιπόν, ο Κύριος να δει την πόλη και τον πύργο που έχτιζαν οι άνθρωποι. Και είπε ο Κύριος: «Τώρα όλοι αυτοί αποτελούν ένα λαό με κοινή γλώσσα∙ και τούτο ’δω είναι η αρχή των πράξεών τους. Από ’δω και πέρα τίποτε απ’ όσα θα σκέφτονται να κάνουν δε θα τους είναι αδύνατο. Εμπρός, ας κατεβούμε κι ας επιφέρουμε εκεί σύγχυση στη γλώσσα τους, ώστε να μην καταλαβαίνει ο ένας τη γλώσσα του άλλου». Έτσι ο Κύριος τους διασκόρπισε από ’κει σε όλη τη γη και σταμάτησαν να χτίζουν την πόλη. Γι’ αυτό ονόμασαν την πόλη εκείνη Βαβέλ, γιατί εκεί ο Κύριος προκάλεσε σύγχυση στη γλώσσα των ανθρώπων και από ’κει τους διασκόρπισε σε όλη τη γη. Γεν 11, 19
Το δώρο της Πεντηκοστής: ενότητα και ποικιλία
"Σχετικὰ μὲ τὸ δῶρο τοῦ Παρακλήτου τὴν ἡμέρα τῆς Πεντηκοστῆς τρία πράγματα εἶναι ἰδιαίτερα ἐντυπωσιακά: Πρῶτο, εἶναι ἕνα δῶρο σ’ ὅλους τοὺς ἀνθρώπους τοῦ Θεοῦ: «καὶ ἐπλήσθη-σαν ἅπαντες Πνεύματος Ἁγίου» (Πράξ. 2, 4). Τὸ δῶρο ἢ χάρισμα τοῦ Πνεύματος δὲν ἀπονέμεται μόνο στοὺς ἐπισκόπους καὶ τὸν κλῆρο, ἀλλὰ σὲ κάθε βαπτισμένο. Δεύτερο, εἶναι ἕνα δῶρο ἑνότητας: «ἦσαν ἅπαντες ὁμοθυμαδὸν ἐπὶ τὸ αὐτό» (Πράξ. 2, 1).Τὸ Ἅγιο Πνεῦμα κάνει τοὺς πολλοὺς νὰ εἶναι ἕνα Σῶμα ἐν Χριστῷ. Ἡ κάθοδος τοῦ Πνεύματοςτὴν Πεντηκοστὴ ἀντιστρέφει τὸ ἀποτέλεσμα τοῦ πύργου τῆς Βαβὲλ.Τὸ Πνεῦμα φέρνει ἑνότητα καὶ ἀμοιβαία κατανόηση, ἱκανώνοντάς μας νὰ μιλᾶμε «ἐν μιᾷ φωνῇ». Μεταμορφώνει τὰ ἄτομα σὲ πρόσωπα. Τρίτο, τὸ δῶρο τοῦ Πνεύματος εἶναι ἕνα δῶρο διαφοροποίησης∙ οἱ γλῶσσες τῆς φωτιᾶς «διαμερίζονται» ἢ «χωρίζονται» (Πράξ. 2, 3) καὶ κατανέμονται ἄμεσα στὸν καθένα. Τὸ Ἅγιο Πνεῦμα δὲν μᾶς κάνει μόνο ὅλους ἕνα, ἀλλὰ κάνει καὶ τὸν καθένα μας διαφορετικό. Στὴν Πεντηκοστὴ ἡ πολλαπλότητα τῶν γλωσσῶν δὲν καταργήθηκε, ἀλλὰ ἔπαψε νὰ εἶναι ἡ αἰτία τοῦ χωρισμοῦ∙ ὅπως προηγουμένως, ὁ καθένας μιλοῦσε στὴ δική του γλώσσα, ἀλλὰ μὲ τὴ δύναμη τοῦ Πνεύματος ὁ καθένας μποροῦσε νὰ καταλάβει τοὺς ἄλλους."
https://www.youtube.com/watch?v=uubIh9oRO5w
Δυο κρυφοί μαθητές έρχονται να κρύψουν τον Ιησού στον τάφο. Ο μεν Νικόδημος με-γαλόψυχος, προσφέροντας σμύρνα καιαλόη, ο δε Ιωσήφ αξιέπαινος στην τόλμηκαι το θάρρος προς τον Πιλάτο. Διώχνονταςκάθε φόβο, με τόλμη παρουσιάστηκε στονΠιλάτο ζητώντας το σώμα του Ιησού. Καιόταν παρουσιάστηκε, φέρθηκε με μεγάλησοφία για να επιτύχει αυτό που ήθελε.Γι’αυτό δε χρησιμοποιεί μπροστά στον Πιλάτο υπερήφανα και υψηλά λόγια, για να μηντου ανάψει την οργή και χάσει το ζητούμε-νο. Αλλά τι του λέει; Ένα τιποτένιο αίτημα,και για όλους μικρό, άρχοντά μου, ήλθα νασου ζητήσω. Ένα πολύ μικρό αίτημα.
37
iii. Αγίου Επιφανίου, «δός μοι τοῦτον τὸν ξένον»
Τὸν ἥλιον κρύψαντα τὰς ἰδίας ἀκτῖνας καὶ τὸκαταπέτασμα τοῦ ναοῦ διαῤῥαγὲν τῷ τοῦ Σωτῆρος θανάτῳ, ὁ Ἰωσὴφ θεασάμενος, προσῆλθε τῷ Πιλάτῳ καὶ καθικετεύει λέγων∙ Δός μοιτοῦτον τὸν ξένον, τὸν ἐκ βρέφους ὡς ξένον ξε-νωθέντα ἐν κόσμῳ.
Δός μοι τοῦτον τόν ξένον, ὃν ὁμόφυλοι μισοῦντες θανατοῦσιν ὡς ξένον.
Δός μοι τοῦτον τὸν ξένον, ὃν ξενίζομαι βλέπειν τοῦ θανάτου τὸ ξένον.
Δός μοι τοῦτον τὸν ξένον, ὅστις οἶδε ξενίζειν τοὺς πτωχοὺς καὶ τοὺς ξένους.
Δός μοι τοῦτον τὸν ξένον, ὃν Ἰούδας δολίως ἀπεξένωσε κόσμου.
Δός μοι τοῦτον τὸν ξένον, ἵνα κρύψω ἐν τάφῳ, ὃς ὡς ξένος οὐκ ἔχει τὴν κεφαλὴν ποῦ κλίνῃ.
Δός μοι τοῦτον τὸν ξένον, ὃν ἡ μήτηρ ὁρῶσα νεκρωθέντα, ἐβόα∙ «Ω Υἱὲ καὶ Θεέ μου, εἰκαὶ τὰ σπλάγχνα τιτρώσκομαι καὶ καρδίαν σπαράττομαι νεκρόν σε καθορῶσα, ἀλλὰ τῇ σῇ ἀναστάσει θαῤῥοῦσα μεγαλύνω».
Καὶ τού-τοις τοίνυν τοῖς λόγοις δυσωπῶν τὸν Πιλᾶτον ὁ εὐσχήμων λαμβάνει τοῦ Σωτῆρος τὸ σῶμα, ὃκαὶ φόβῳ ἐν σινδόνι ἐνειλήσας καὶ σμύρνῃ κατέθετο ἐν τάφῳ τὸν παρέχοντα πᾶσι ζωὴν αἰώνιον καὶ τὸ μέγα ἔλεος.
Στιχηρὸν ψαλλόμενον τῷ ἁγίῳ καὶ μεγάλῳ σαββάτῳ,ποιηθὲν παρὰ τοῦ κυροῦ μεγάλου λογοθέτου Γεωρ-γίου τοῦ Ἀκροπολίτου (ιγ΄ αἰ.).
Είδε ο Ιωσήφ τον ήλιο να κρύβει το ίδιο τοφως του – ο Σωτήρας πέθαινε και ο Ναόςστα δυο σκιζόταν... Κι ευθύς στον Πιλάτο πηγαίνει και τον παρακαλεί:
Αυτόν τον Ξένον δος μου τον, από μωρό που ξενιτεύθηκε στον κόσμο μας – σαν ξένο τον σκοτώσαν οι δικοί του.
Δος μου ετούτον τον Ξένο – παράξενος που ’ναι ο χαμός του...
Αυτόν τον Ξένον δος μου τον, φιλόξενος ήταν για φτωχούς και ξένους.
Δος μου τον τούτον τον Ξένο – πώς τοναποξένωσε απ’ τον κόσμο ο Ιούδας..
Δος μου τον τούτον τον Ξένο –ξένος είναι,να πάει δεν έχει πού– άσε σε τάφο να τονκρύψω.
Παρακαλώ σε δος μου τον, που η Μάννα του νεκρόν τον κράζει: «Θεέ και γυιόκα μου,τρύπια τα σπλάγχνα μου, πληγή η καρδιά μου νεκρόν που σ’ είδα – μα αναθαρρίζω κι ευλογώ, καθώς Ανάσταση λογιάζω».
Έτσι θερμοπαρακαλούσε ο Ιωσήφ ο κόσμιος τον Πιλάτο. Παίρνει το Σώμα του Ιησού, με σμύρνα τρέμοντας τ’ αλείφει, κι ένα σεντόνι απλώνει γύρω του στον τάφο ώς τον κατεβάζει.
–Ποιόν; Αυτόν που μέγα δίνει έλεος αιώνια!
Γλωσσική απόδοση: Θεοδόσης Τάσιος
ΕΡΓΑΣΙΕΣ
1. Επιλέγοντας μια από τις περιπτώσεις φανατισμού του φωτόδενδρου αναπτύξτε σε ενα κείμενο έως 10 σειρές τις απόψεις σας ή αναφέρετε ιστορικά στοιχεία που έχουν σχέση με αυτόν. Εναλλακτικά φτιάξτε ένα ποστερ (www.postermywall.com) ή ένα σταυρόλεξο ή άλλο διαδραστικό παιχνίδι (www.learningapps.org )με στοιχεία των εικόνων
H'
ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ: ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΠΛΕΙΑΘΟΣ, ΔΕΣΠΟΤΗΣ ΧΑΛΚΙΔΟΣ.
Αφού διαβάσετε τις πληροφορίες για τη ζωή και το έργο του σημαντικού ιεράρχη
1. Να γράψετε μια περίληψη των σημαντικότερων βιογραφικών του στοιχείων
2. Πως σχετίζεται η προσωπικότητά του με το θέμα που συζητάμε σε αυτή την ενότητα;
3. Ποια τα συμπεράσματά σας από τη στάση του;
ΥΛΙΚΟ
Σύνδεσμοι
ΦΑΝΑΤΙΣΜΟΣ ΦΩΤΟΔΕΝΔΡΟ