Μάθημα : Νεοελληνική Λογοτεχνία Β' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

Κωδικός : 5204020327

Μάθημα

 

 

Καλωσήρθες στην ηλεκτρονική τάξη!

Εδώ μπορείς να βρεις χρήσιμο εκπαιδευτικό υλικό σχετικό με το μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας.

 

 

Ενότητες

 

ΠΩΣ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΩ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ…

  • Στην πρώτη ανάγνωση προσέχω τον τίτλο και προσπαθώ να φανταστώ σε τι αναφέρεται. Καθώς διαβάζω το κείμενο κάνω την πρώτη προσπάθεια να συνδέσω τον τίτλο με το κείμενο.
  • Διαβάζω το κείμενο δυο τρεις φορές ή όσο χρειαστεί  μέχρι να το κατανοήσω.
  • Φέρνω στο μυαλό μου όσα συζητήθηκαν στην τάξη. Γι’ αυτό είναι απαραίτητο να κρατώ σημειώσεις κατά τη διάρκεια του μαθήματος .
  • Έχω κατανοήσει το κείμενο όταν μπορώ να το διηγηθώ με συντομία σε κάποιον που δεν το έχει διαβάσει. Μπορώ δηλαδή να πω:
  • Τι έγινε;
  • Πού έγινε;
  • Από ποιους, ποιοι παίρνουν μέρος στην ιστορία;
  • Γιατί έγινε;
  • Τι προσπαθεί ο συγγραφέας- ποιητής να μας πει με το κείμενό του, γιατί το έγραψε;
  • Έχει κάποια σχέση με τις δικές μου εμπειρίες- βιώματα;
  • Τι θα θυμάμαι από το κείμενο;

 

  • Για τις εργασίες στο σπίτι:
  • Διαβάζω καλά την εργασία-ερώτηση. Ποτέ δεν ξεκινώ να απαντήσω αν δεν έχω κατανοήσει αυτό που μου ζητάει η ερώτηση (ζητούμενο).
  • Προσπαθώ στην απάντησή μου να συμπεριλάβω όλα τα στοιχεία που σχετίζονται με την ερώτηση. Στόχος μου πρέπει να είναι όποιος διαβάσει την απάντηση να νιώθει ότι καλύπτω όλες τις πλευρές, ότι έχω πει αναλυτικά τα πάντα για το συγκεκριμένο θέμα.
  • Μια καλή απάντηση λοιπόν δεν μπορεί συνήθως να είναι πολύ σύντομη.
  • Πάντα σε μία γραπτή άσκηση προσέχω το λεξιλόγιο, την έκφραση, τη σύνταξη, τη δομή,  στίξη. Δηλαδή με ενδιαφέρει τι θα γράψωαλλά και πώς θα το γράψω.
  • Αν  δυσκολεύομαι και ζητήσω βοήθεια από άλλους ή βοηθήματα , φροντίζω αυτό που τελικά θα γράψω να είναι δικό μου δημιούργημα όσο απλό κι αν είναι.
  • Σε κάθε δυσκολία δε διστάζω να ζητήσω βοήθεια από τον καθηγητή μου.

 

  • Πριν αρχίσω να γράφω πρέπει να έχω κάνει τα εξής βήματα :

Να έχω διαβάσει και κατανοήσει το κείμενο.

Να ξέρω το θέμα του.

Να μπορώ να κάνω την περίληψή του.

Να μπορώ να το χωρίζω σε ενότητες και να βάζω πλαγιότιτλους.

Να μπορώ να απανήσω σε όλες τις ερωτήσεις του βιβλίου.

Να μπορώ να σχολιάζω συγκεκριμένες φράσεις.

Να μπορώ να εντοπίζω τα σχήματα λόγου (παρομοιώσεις, μεταφορές, ασύνδετο σχήμα) και τις εικόνες .

Να μπορώ να γράφω τους χαρακτηρισμούς και τα συναισθήματα των ηρώων.

Να ξέρω για την αφήγηση, τον αφηγητή και τους αφηγηματικούς τρόπους.

Να μπορώ να σχολιάσω τη γλώσσα και το ύφος του κειμένου.

 

 

Κωνσταντίνος Μαλέας, Τοπίο με ελιές

 

Οδυσσέας Ελύτης, Πίνοντας ήλιο κορινθιακό

Το απόσπασμα ανήκει στην ποιητική συλλογή «Ήλιος ο πρώτος (1943)» και σε πείσμα της εποχής (Κατοχή), εκφράζει αισιοδοξία. Αποτελεί έναν ύμνο στη χαρά της ζωής, την ομορφιά της φύσης, το φως και τον έρωτα.

Βασικά μορφικά γνωρίσματα:

  • Γλώσσα πλούσια, παραστατική και λυρική
  • Στο ποίημα υπάρχει κάποιος θεματικός ιστός, ειρμός και νοηματική αλληλουχία.
  • Εικονοπλαστική φαντασία
  • Αποθέωση των αισθήσεων
  • Φυσιολατρική δημιουργική διάθεση

Η σχέση του Ελύτη με τη φύση

Η ελληνική φύση είναι οργανικό στοιχείο στην ποίηση του Ελύτη. Είναι ένα σύνολο φαινόμενων που έχουν ως χαρακτηριστικό γνώρισμά τους την αέναη κίνηση. Τα φυσικά στοιχεία έχουν ανθρώπινες ιδιότητες, συμπλέκονται με τους ανθρώπους.

 Ο ποιητής με τις τέσσερις μετοχές που χρησιμοποιεί («Πίνοντας», «Διαβάζοντας», Δρασκελίζοντας», «Σημαδεύοντας») φαίνεται να απολαμβάνει με όλες τις αισθήσεις του το ελληνικό τοπίο: τον ήλιο, τα μάρμαρα, τα αμπέλια, τις θάλασσες, όλα στοιχεία αλληλένδετα με την ελληνική φύση και παράδοση.

Χώρος : ελληνική καλοκαιρινή φύση 

Χρόνος: Παρόν

 Γλώσσα : Απλή Δημοτική 

Ύφος: απλό , ζωηρό.

Θέμα ποιήματος : Οι εμπειρίες του ποιητή απ΄την επαφή του με τη φύση που τον γεμίζουν αισιοδοξία και χαρά.

 

Ενότητες :           1η στροφή : Τα θετικά βιώματα του ποιητή από την επαφή του με τη φύση

2η στροφή: Ο ποιητής χαίρεται τα δώρα της φύσης.

Ερμηνευτικά σχόλια

«Διαβάζοντας τα μάρμαρα» : γνωριμία με τον αρχαίο πολιτισμό

«Αμπέλια θάλασσες» : αμπέλια και θάλασσες ή αμπέλια σαν θάλασσες (το αμπέλι και η θάλασσα αποτελούν χαρακτηριστικά στοιχεία της Κορίνθου)

«Ένα τάμα ψάρι»: μεταφορικά το ψάρεμα. Το τάμα προέρχεται από το χώρο της θρησκείας και το ψάρι από το χώρο της ελληνικής αλιείας.

«Τα φύλλα που ο ψαλμός του ήλιου αποστηθίζει»: το φως του ήλιου «διαβάζει» τα φύλλα , ο ήλιος στρέφεται προς τα φύλλα ενώ κανονικά τα φύλλα κατευθύνονται προς το σημείο του ήλιου για να δεσμεύσουν το φως του.

«Τη ζωντανή στεριά που ο πόθος χαίρεται»/ Ν’ ανοίγει» : ο ποιητής αποκαλύπτει τις χαρές της στεριάς

«Χώνω το χέρι μου στις φυλλωσιές του ανέμου»: ο άνεμος εμφανίζεται σαν στερεή ύλη που ο ποιητής μπορεί να αγγίξει.

«Οι λεμονιές αρδεύουνε τη γύρη της καλοκαιριάς» : Υπερρεαλιστική εικόνα , οι λεμονιές σε ανθοφορία.

«Φεύγω με μια ματιά …… όπου ο κόσμος ξαναγίνεται. Όμορφος απ’ την αρχή στα μέτρα της καρδιάς»: ο ποιητής φαντάζεται ένα κόσμο που ξαναγίνεται όμορφος.

Σχήματα Λόγου

Μεταφορές: πίνοντας ήλιο, διαβάζοντας τα μάρμαρα, ένα τάμα ψάρι που γλιστρά, οι λεμονιές αρδεύουνε τη γύρη, τα πράσινα πουλιά σκίζουν τα όνειρά μου.

Προσωποποιήσεις: ο ψαλμός του ήλιου αποστηθίζει, τη ζωντανή στεριά που ο πόθος χαίρεται ν’ ανοίγει κ.α.

Παρομοιώσεις: αμπέλια θάλασσες, τάμα ψάρι

Ασύνδετο: Σε όλο το ποίημα παρατηρείται ασύνδετο σχήμα . Σημεία στίξης υπάρχουν μόνο στο τέλος καθεμιάς από τις δύο στροφές.

Επαναλήψεις: στ. 1 και 9, 1 και 6, 13 και 14.

Εικόνες: Πίνοντας ήλιο κορινθιακό, διαβάζοντας τα μάρμαρα, δρασκελίζοντας αμπέλια θάλασσες, σημαδεύοντας με το καμάκι Ένα τάμα ψάρι που γλιστρά, βρήκα τα φύλλα που ο ψαλμός του ήλιου αποστηθίζει, τη ζωντανή στεριά που ο πόθος χαίρεται, πίνω νερό κόβω καρπό χώνω το χέρι μου στις φυλλωσιές του ανέμου, τα πράσινα πουλιά σκίζουν τα όνειρά μου, φεύγω με μια ματιά ματιά πλατιά όπου ο κόσμος ξαναγίνεται όμορφος απ’ την αρχή στα μέτρα της καρδιάς.

Αντιθέσεις : στ. 3 και 7 , τα  αντιθετικά  ζευγάρια των τεσσάρων στοιχείων της φύσης νερού (θάλασσες)-φωτιάς (ήλιο), αέρα (ανέμου)-γης (στεριά) και της σχέσης μεταξύ των στοιχείων αυτών (Πίνοντας ήλιο, στις φυλλωσιές του ανέμου).

 Παρηχήσεις του ρ: στιχ. 9 «… Πίνω νερό κόβω καρπό …»

Στιχουργική

 Ελεύθερος στίχος , χωρίς μέτρο και συγκεκριμένο αριθμό συλλαβών σε κάθε στίχο, χωρίς ομοιοκαταληξία.

Η Άννα Φρανκ

 

Από το Ημερολόγιο της Άννας Φράνκ

Θέμα: Τα παράπονα της Άννας για την άδικη στάση των γονιών της απέναντί της και η μοναξιά της Άννας μέσα στο οικογενειακό της περιβάλλον.

 

Θεματικά κέντρα:

  • Η ψυχολογία των εφήβων και οι σχέσεις τους με τους γονείς
  • Οι ανταγωνιστικές σχέσεις ανάμεσα στα αδέλφια
  • Το ημερολόγιο και η συνομιλία του εφήβου με τον εαυτό του

Ενότητες – πλαγιότιτλοι:

  • «Αγαπητή Κίτυ… διάθεση της Μαργκότ» -Τα παράπονα της Άννας με αφορμή το επεισόδιο με τη Μαργκότ
  • «Δεν τις αγαπώ… με τα ελαττώματά της» - Η σχέση της Άννας με τον πατέρα της
  • «Περισσότερο απ’όλους… στα παιδιά της» -Η-άποψη της Άννας για τη μητέρα της
  • «Μερικές φορές… Δική σου, Άννα» - Οι συναισθηματικές ανάγκες της Άννας και η διάθεση αυτοκριτικής

Λογοτεχνικό είδος: Ημερολόγιο

Με τον όρο αυτό εννοούμε τη συστηματική καταγραφή από ένα άτομο των πιο σημαντικών γεγονότων της προσωπικής του ζωής. Έχει προσωπικό χαρακτήρα, δηλαδή δε γράφεται για να δημοσιευτεί ή για να διαβαστεί από άλλους.

Το Ημερολόγιο της Άννας Φρανκ είναι το πιο γνωστό κείμενο αυτού του είδους, αν και δεν έχει τόσο την αξία ενός λογοτεχνικού κειμένου, όσο μιας αυθεντικής μαρτυρίας.

 

Αφηγηματική τεχνική:

  • Ο συγγραφέας και ο αφηγητής ταυτίζονται.
  • Η Άννα απευθύνεται σε μια φανταστική φίλη, την Κίτυ. Έτσι το κείμενο αποκτά χαρακτηριστικά επιστολής.

Τόνος : εξομολογητικός, επικριτικός, ειρωνικός

 

ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ

Στο απόσπασμα του  βιβλίου η συγγραφέας καταγράφει, με αφορμή έναν  ασήμαντο καβγά, τις σκέψεις της για τη σχέση με την αδερφή, τη μητέρα και τον πατέρα της.

Την προβληματίζει κυρίως η ασυμφωνία με τον χαρακτήρα και τη στάση της μητέρας της, η οποία την εμποδίζει να επικοινωνήσει μαζί της. Οι σκέψεις της γύρω από τον ρόλο των γονέων παρουσιάζουν ωριμότητα, η διάθεσή της όμως χαρακτηρίζεται από συχνές μεταπτώσεις.

Η σχέση με τον πατέρα της είναι καλύτερη, ωστόσο νιώθει πως δε βρίσκει τη συναισθηματική στήριξη που περίμενε απ’ αυτόν, με αποτέλεσμα να νιώθει αποξενωμένη μέσα στην οικογένειά της, καθώς διαπιστώνει ότι οι δικοί της δεν την καταλαβαίνουν και δεν της δίνουν τη σημασία που της αξίζει.

Αυτή η διαπίστωση την οδηγεί να εξομολογηθεί τις σκέψεις της στο ημερολόγιό της, το οποίο αναλαμβάνει να εκπληρώσει τον ρόλο ενός σιωπηλού συνομιλητή (με το τέχνασμα της φανταστικής φίλης –αποδέκτη των επιστολών της),ο οποίος την ενθαρρύνει και τη στηρίζει στη μοναξιά της.

Οι σκέψεις της Άννας για τους γονείς: με αφορμή τη στάση των γονιών της, η Άννα διατυπώνει την άποψή της για τους σωστούς γονείς, οι οποίοι:

α)πρέπει να είναι δίκαιοι ,όχι να μεροληπτούν ή να συμμαχούν με το ένα παιδί

β)πρέπει ν’ αγαπούν τα παιδιά τους γι’ αυτό που είναι και όχι γι’ αυτό που εκείνοι θα ήθελαν να είναι

γ)πρέπει να είναι έτοιμοι ν’ ακούσουν τα παράπονα των παιδιών τους ,να τα βοηθούν, να τα στηρίζουν και να συζητούν μαζί τους

δ)να αντιμετωπίζουν τα παιδιά τους με σταθερό τρόπο,να τα ενθαρρύνουν και να τα στηρίζουν καθώς μεγαλώνουν

ε)να μην καλλιεργούν ανταγωνιστικές σχέσεις ανάμεσα στ’ αδέρφια.

 

 

Τα συναισθήματα της Άννας: Η προβληματική σχέση της Άννας με τους γονείς της παρουσιάζεται (από την ίδια) με ειλικρίνεια, αλλά η ψυχολογική της διάθεση χαρακτηρίζεται από αστάθεια και μεταπτώσεις. Ενώ πολλές από τις απόψεις και τις κρίσεις της χαρακτηρίζονται από ωριμότητα, από την άλλη πλευρά αρκετά από τα παράπονα της θυμίζουν χαϊδεμένο παιδί που θέλει να είναι το επίκεντρο της προσοχής. Έτσι, οι αντιφάσεις που φανερώνονται στον χαρακτήρα και την ψυχολογία της είναι αρκετές. Είναι ένα κορίτσι που κατηγορεί τη μητέρα της, που ζηλεύει την αδερφή της, που κάνει παράπονα στον πατέρα και γενικά τα βάζει με όλους, επειδή δεν την καταλαβαίνουν.

 

Από την άλλη πλευρά, κάποιες απόψεις της για το μητρικό ρόλο και για την ανάγκη να βρει στη μητέρα της ένα ιδανικό πρότυπο δείχνουν ωριμότητα. Την ίδια ωριμότητα φανερώνει και η αυτοκριτική της, καθώς παρουσιάζεται δυσαρεστημένη για την ανεπάρκεια της να ολοκληρώσει ένα έργο. Οι αντιφάσεις αυτές είναι

Απόλυτα φυσιολογικές στη φάση της μετάβασης από την παιδική στην εφηβική ηλικία, στην οποία βρίσκεται η Άννα. Ψυχολογικές μεταπτώσεις, παράπονα, πείσματα και ζήλιες χαρακτηρίζουν πάντα αυτή την ηλικία σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό.

 

Ο χαρακτήρας της Άννας:  Η Άννα, με τα χαρίσματα και τα ελαττώματα της είναι ένας αντιπροσωπευτικός για την ηλικία της χαρακτήρας. Τη διακρίνει φιλομάθεια, εξυπνάδα, ωριμότητα, ειλικρίνεια. Παράλληλα όμως έχει εγωισμό και ζήλια και γενικά, ως έφηβη, είναι απόλυτη στα συναισθήματα της. Έτσι, το μόνο που πετυχαίνει είναι να νιώθει μοναξιά ανάμεσα σε τόσους ανθρώπους.

 

 

 

Θεόφιλος Χατζημιχαήλ, Πανηγύρι

 

ΘΕΜΑ: Το ενδιαφέρον και η αγάπη που καλλιεργεί ένας καθηγητής στους μαθητές μιας τάξης σχολείου της επαρχίας για τον λαϊκό πολιτισμό και τη λαϊκή λογοτεχνική παράδοση.

 

 

ΔΟΜΗ

1η Ενότητα:«Πρόπερσι που φοιτούσα… να τα διορθώσετε».

2η Ενότητα:«Πάντως,η δική μου η θέση…όταν το ξαναπήρε».

 

ΠΛΑΓΙΟΤΙΤΛΟΙ:

1ηΕνότητα:Ο ρόλος του νέου φιλολόγου στην προβολή της αξίας του λαϊκού πολιτισμού.

2ηΕνότητα:Το πάθημα των δύο ξένων μαθητών.

 

ΤΕΧΝΙΚΗ:

  • α’ πρόσωπο.
  • Ο αφηγητής συμμετέχει ως ήρωας στην ιστορία.
  • Αναδρομική αφήγηση.
  • Απευθύνεται νοερά σε β’ πρόσωπο στον παλιό του καθηγητή
  • Στοχαστική διάθεση, μοιάζει να απευθύνεται σε έναν υποθετικό συνομιλητή.
  • Περιγραφή συναισθημάτων.

 

ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΟΙ ΤΡΟΠΟΙ: Αφήγηση, περιγραφές ,σχόλια του αφηγητή, διάλογοι.

 

ΓΛΩΣΣΑ: Απλή, καθαρή δημοτική με λέξεις της καθημερινότητας.

 

ΥΦΟΣ: Απλό, καθημερινό.

 

ΕΚΦΡΑΣΤΙΚΑ ΜΕΣΑ: Παρομοιώσεις, Μεταφορές, Επαναλήψεις, Ασύνδετα Σχήματα.

 

ΙΔΕΕΣ–ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ:

  • Προβάλλεται ο σημαντικός ρόλος του εκπαιδευτικού στην ανάδειξη του λαϊκού πολιτισμού και κάθε αξίας που συντελεί στην κοινωνικοποίηση των παιδιών και στην αισθητική τους καλλιέργεια.

 

  • Ο αστικός τρόπος ζωής , η στροφή από τη συλλογική ζωή στην προβολή του ατομικού συμφέροντος και η εισβολή ξένων προτύπων ζωής οδήγησαν στην περιφρόνηση του λαϊκού πολιτισμού.

   

Στο σύντομο αυτό αφήγημα ο συγγραφέας με απλό και σχετικά αστείο ύφος παρουσιάζει το πρόβλημα της οικονομικής εκμετάλλευσης των ανθρώπων από τους ισχυρούς, κάτι το οποίο ήταν πολύ συνηθισμένο στη Ρωσία της εποχής του Τσέχωφ που τα κύρια χαρακτηριστικά ήταν η φτώχεια και η εξαθλίωση.
Αυτό όμως που προβάλλεται ιδιαίτερα έντονα είναι η παθητική στάση της νεαρής δασκάλας , για να τονίσει ότι πολλές φορές οι ίδιοι οι άνθρωποι ευθύνονται για το γεγονός ότι πέφτουν θύματα εκμετάλλευσης.

 

Θεματικά κέντρα του αφηγήματος:
α) Η δειλή και παθητική συμπεριφορά της εργαζόμενης ,η ψυχολογική πίεση και η εκμετάλλευσή της από τον εργοδότη
β) η φάρσα του αφεντικού
γ) ο ρόλος της δασκάλας.  



Μήνυμα Κειμένου:
Ο Τσέχωφ δίνει μήνυμα προς τους ανθρώπους να είναι αγωνιστικοί, δυναμικοί και να διεκδικούν τα δικαιώματα τους αλλιώς θα πέσουν θύματα κάποιων σκληρών και αδίστακτων ανθρώπων. Οι άνθρωπο δεν πρέπει να είναι δουλικοί αλλά να έχουν αξιοπρέπεια, αυτοσεβασμό και αυτοπεποίθηση.
 

 
Αφηγηματικοί τρόποι
  • Το διήγημα στηρίζεται κυρίως στο διάλογο μέσα από τον οποίο διαγράφονται οι χαρακτήρες των ηρώων.
  • Ωστόσο υπάρχει και η περιγραφή (αντιδράσεις και κινήσεις της Ιουλίας).
 

 
Eνότητες/ Πλαγιότιτλοι:
1η ενότητα "(σελίδα 106) : Τις προάλλες φώναξα στο γραφείο μου ... Ευχαριστώ ψιθύρισε (σελίδα 107)"
: Η ώρα της πληρωμής της δασκάλας.

2η ενότητα "(σελίδα 107) Πετάχτηκα ορθός και άρχισα να βηματίζω ... μερικά ευχαριστώ και βγήκε (σελίδα 107)":
Η αποκάλυψη της φάρσας.

Γλώσσα: 
Η γλώσσα του κειμένου είναι απλή και κατανοητή. Ο συγγραφές χρησιμοποιεί σύντομες και λιτές φράσεις, παρατακτική σύνδεση και πολλά σημεία στίξεως.
Ύφος:
Το διήγημα χαρακτηρίζεται από απλότητα και ουσιαστικά πρόκειται και ένα θεατρικό κείμενο, στο οποίο πρωταγωνιστούν δύο άτομα. 
Αφηγητής:
Στο απόσπασμα ο πατέρας των παιδιών και εργοδότης της δασκάλας είναι ο ίδιος ο αφηγητής, ο οποίος φαίνεται να ξέρει τα πάντα ακόμη και τις σκέψεις της δασκάλας
 

 
Χαρακτηρισμός  προσώπων
Ο αφηγητής/εργοδότης: . Είναι εύπορος και ανήκει στην ανώτερη αστική  τάξη. Στην αρχή παρουσιάζεται επιθετικός και προσπαθεί με κάθε τρόπο να εκμεταλλευτεί την υπάλληλο και να κερδοσκοπήσει εις βάρος της. Η στάση του γίνεται όλο και πιο σκληρή όταν αντιλαμβάνεται ότι η δασκάλα δεν αντιδρά. Ωστόσο, στο τέλος του αποσπάσματος αποκαλύπτει την φάρσα και το ύφος του γίνεται διδακτικό: προσπαθεί να καταλάβει τη δασκάλα και να της μάθει ότι πρέπει να διεκδικεί τα δικαιώματά της. Με αυτό τον τρόπο κατορθώνει να αντιστρέψει τα αρχικά αρνητικά συναισθήματα των αναγνωστών προς το πρόσωπό του και να κερδίσει τελικά τη συμπάθειά  τους. Ο αρχικά σκληρόκαρδος εργοδότης μετατρέπεται σε έναν οργανωμένο και ευρηματικό άνθρωπο, ο οποίος έχει προβλέψει τη συμπεριφορά της Ιουλίας. Σκοπός του είναι η αφύπνιση της Ιουλίας, γεγονός που αποδεικνύει ότι τρέφει αισθήματα συμπάθειας προς το πρόσωπό της.   

Η ΙουλίαΠρόκειται για ένα άβουλο ον που αδυνατεί να πάρει τη ζωή στα χέρια της. Δεν υπερασπίζεται τον εαυτό της, δεν αντιδρά και δέχεται παθητικά την μοίρα της. Η υποτακτικότητά της φαίνεται και από  το γεγονός ότι συνεχώς επαναλαμβάνει τις τελευταίες λέξεις του εργοδότη της. Η αδικία που υφίσταται της προκαλεί μια νευρικότητα και όχι οργή, όπως φαίνεται από τις κινήσεις του σώματός της. Ακόμη και στις λίγες περιπτώσεις που προσπαθεί να υπερασπιστεί τον εαυτό της, είναι τόσο δειλή και συγκρατημένη που υποχωρεί αμέσως στην πρώτη αντίδραση του εργοδότης της. Είναι τόσο φοβισμένη, ώστε ακόμη και όταν ο εργοδότης της τής αποκαλύπτει τη φάρσα, εκείνη απλώς ψιθυρίζει και βγαίνει από το γραφείο του. Τονίζουμε ωστόσο, ότι ο χαρακτήρας της Ιουλίας είναι ο χαρακτήρας που είχε η πλειοψηφία των γυναικών εκείνη την εποχή.   
 
Το συγκεκριμένο κείμενοι είναι απόσπασμα από το μυθιστόρημα Η Κωνσταντίνα και οι αράχνες της, στο οποίο μια έφηβη αναπολεί τις ευτυχισμένες στιγμές που πέρασε με τους γονείς της στη Γερμανία και στο γερμανικό σχολείο.
 
Θεματικά κέντρα:
  1. Η Κωνσταντίνα αναπολεί τις στιγμές που έζησε στη Γερμανία.
  2. Περιγράφει το σχολείο της, τον διευθυντή και τη δασκάλα της.
  3. Αναφέρεται στους φίλους της
  4. Περιγράφει το Γερμανικό εκπαιδευτικό σύστημα.
 
Περιεχόμενο: 
  • Η ηρωίδα βρίσκεται σε απόγνωση και απελπισία και αναπολεί το παρελθόν και τη ζωή της στη Γερμανία. Θυμάται και περιγράφει το σπίτι της, τους περιπάτους, τις κουβέντες με τον πατέρα της και την αγάπη που είχε για το σχολείο της. Αναφέρεται και στην πρώτη της μέρα στο γερμανικό σχολείο, στην αγωνία αλλά και τις πρώτες τις εντυπώσεις από αυτό. Στο σχολείο απέκτησε πολλούς φίλους και κατάφερε στο τέλος της χρονιάς να είναι η τρίτη μαθήτρια σε επίδοση στην τάξη.
 

 
Αφηγηματικοί τρόποι:
  1. Περιγραφή σε αρκετά σημεία και με πολύ λεπτομέρεια, πράγμα που οφείλεται στην ψυχολογική κατάσταση της ηρωίδας.
  2. Αφήγηση καθώς αφηγείται περιστατικά από τη ζωή της είτε γενικότερα στη Γερμανία είτε στο σχολείο.
  3. Η αφήγηση αποκτά ζωντάνια σε λιγοστά σημεία καθώς παρεμβάλλεται ευθύς λόγος.
  4.  
ΔΟΜΗ
Ενότητες- Πλαγιότιτλοι:

1η Ενότητα: §1-4 «Λένε πως…το λάτρευα» ;Περιγραφή της ζωής της Κωνσταντίνας στη Γερμανία.
2η Ενότητα: §5-19«Το αγάπησα … έντεκα παιδιά όλα κι όλα»Η πρώτη μέρα της Κωνσταντίνας στο γερμανικό σχολείο.
3η Ενότητα: §20-28 «Ευτυχώς … κατάφερα να έρθω Τρίτη»: Ο θαυμασμός της Κωνσταντίνας για τη μητέρα της και οι επιδόσεις της στο σχολείο.
4η Ενότητα §29-30 «Το γερμανικό σχολείο … πόσο κάνει»Το γερμανικό εκπαιδευτικό σύστημα και οι φιλίες της Κωνσταντίνας. 
 

 
Γλώσσα: είναι απλή, δημοτική και οι λέξεις που χρησιμοποιεί η συγγραφέας αποδίδουν με ρεαλισμό το νόημα του κειμένου. Κυριαρχεί η ο μακροπερίοδος λόγος , ο οποίος εμπλουτίζεται με παραστατικές εκφράσεις και με πληθώρα εκφραστικών μέσων.
 
Εκφραστικά μέσα: 
  • Υπάρχουν πολλές εικόνες (κυρίως στις περιγραφές προσώπων, αντικειμένων, κτιρίων):πχ. το σπίτι μας … όνειρα ξύπνια, όταν χιόνιζε … φως των φαναριών, παίρνουμε έναν διάδρομο … στον απέναντι τοίχο πίνακες. Κ.ά.
  • Συναντούμε και πολλές παρομοιώσεις: σαν κινηματογραφική ταινία, σαν τρελή, σαν φλόγες κ.ά/
  • Υπάρχουν και πολλές προσωποποιήσεις — μεταφορές: βουλιάζω στη στεριά, η καρδιά μου δεν χτυπούσε πια, η πόρτα άνοιξε από μόνη της, άμα του μπει κάτι στο μυαλό, θα τρίζουν τα κόκκαλα του πατέρα της κ.ά.
  • Το κείμενο επίσης είναι διανθισμένο με: επαναλήψεις (απ΄ άκρη σ’ άκρη, ούτε εγώ ούτε ο μπαμπάς, γλάστρες … γλάστρες, κυρία Στέλλα .. κυρία Στέλλα κ.ά), αντιθέσεις (δεν είπε πως έχω βλέμμα εξεταστικό αλλά έξυπνο, σαν να μου ‘λεγα «κουράγιο» μα εγώ δεν είχα ανάγκη από κουράγιο κ.ά.).
 

 
Εντοπισμός και περιγραφή των προσώπων του αποσπάσματος:

Κωνσταντίνα: Στην αρχή του κειμένου φαίνεται να είναι σε κατάσταση απόγνωσης. Μιλά για τους γονείς της με τρυφερότητα και αγάπη αλλά τη γιαγιά της την αντιμετωπίζει με ειρωνική και σαρκαστική διάθεση. Φαίνεται ότι είναι αποφασιστικός και δυναμικός χαρακτήρας, εφόσον παρά τις δυσκολίες που αντιμετώπιζε στη γλώσσα κατόρθωσε να είναι η τρίτη σε επίδοση μαθήτρια της τάξης. Αναπολεί τις στιγμές της ζωής της στη Γερμανία και στο σχολείο της γεγονός που επιτείνει τη συναισθηματική της κατάσταση.  

Πατέρας: Παρουσιάζεται σταθερός στις απόψεις του, αποφασιστικός και πεισματάρης αλλά απέναντι στην Κωνσταντίνα είναι τρυφερός και φαίνεται ότι την αγαπάει πολύ.

Μητέρα: Πρόκειται για μια καλή δασκάλα, αγαπητή στους μαθητές της καταξιωμένη κοινωνικά και έχει κερδίσει το σεβασμό όλων.

Φαρμουρ: Παρουσιάζεται αντιπαθητική με ακλόνητες πολιτικές απόψεις. Αλλά η αντιπάθειά της προς τη μέλλουσα νύφη της δεν στάθηκε εμπόδιο στο γάμο των γονιών της Κωνσταντίνας.

Διευθυντής: Παρουσιάζεται ως προσιτός και ευγενικός άνθρωπος. Αγαπά τα παιδιά και δεν έχει ρατσιστικές απόψεις. Σέβεται και εκτιμά την μητέρα της Κωνσταντίνας.

Ζακ Πρεβέρ: "Βγαίνοντας από το σχολείο..."

 

 

Λίγα λόγια για τον Ζακ Πρεβέρ...
Ποιητής και σεναριογράφος, που γεννήθηκε το 1900 και πέθανε το 1977.
Συνδέθηκε με εκπροσώπους του Υπερρεαλισμού: τα ποιήματά του χαρακτηρίζονται από αναρχισμό, χιούμορ και πολλές εικόνες. Σάρκαζε την υποκρισία, την ανοησία και τον πόλεμο.  
 
Tο ποίημα που ανθολογείται στο σχολικό βιβλίο  αποτελεί ένα δείγμα υπερρεαλιστικής ποίησης και ταυτόχρονα μοντέρνας ποίησης.
 


Τ ι είναι ο υπερρεαλισμός
Πρόκειται για μια φιλολογική, ποιητική, καλλιτεχνική κίνηση που σκοπό είχε την υπέρβαση του πραγματικού κόσμου με την καταγραφή (ποίηση) ή την παράσταση (τέχνη) των υποσυνείδητων ενεργειών της ψυχής, χωρίς την επέμβαση της λογικής. Στον υπερρεαλισμό συναντώνται το πραγματικό με το φανταστικό, επικρατεί η φαντασία και το όνειρο. Ο άνθρωπος απελευθερώνεται από τους νόμους και του κανόνες της λογικής και μπορεί να εκφράσει βαθύτερες επιθυμίες του. 

Θέματα του κειμένου:​
Το ποίημα εστιάζει στη δημιουργική φαντασία των παιδιών και στην ανάγκη τους για φυγή από το ασφυκτικό σχολικό περιβάλλον. Επιθυμούν να γνωρίσουν τον κόσμο, να αποκομίσουν εμπειρίες και με οδηγό τη φαντασία τους, την τόλμη τους και την αισιοδοξία τους μπορούν να ταξιδεύσουν σε όλον τον κόσμο.

Ενότητες Κειμένου:
  1. Στίχοι 1-31: Περιγραφή του ταξιδιού στον κόσμο
  2. Στίχοι 32-54: Το ταξίδι της επιστροφής και οι εντυπώσεις από αυτό.

Λίγα λόγια για το ποίημα:
               Στην πρώτη ενότητα περιγράφεται το ταξίδι των παιδιών: μόλις βγήκαν από το σχολείο, επιβιβάστηκαν σε ένα τραίνο και γύρισαν γύρω από τη γη. Στη διάρκεια του ταξιδιού είδαν τη θάλασσα, τα κοχύλια, τα νησιά, τα ναυάγια, τα αστέρια που ταξιδεύουν με το φεγγάρι, τους τρεις σωματοφύλακες μέσα σε ένα υποβρύχιο. Κατά την επιστροφή τους συνάντησαν ένα σπίτι που το κυνηγούσε ο χειμώνας και αυτό προσπαθούσε να του ξεφύγει τρέχοντας σε στεριά και θάλασσα.
               Στη δεύτερη ενότητα τα παιδιά, που ήταν μέσα στο σιδηρόδρομο κατάφεραν να πατήσουν το χειμώνα και φύτρωσε η άνοιξη και τα λουλούδια άνθισαν. Το τρένο σταμάτησε την πορεία του για να μην τα πατήσει. Τα παιδιά κατέβηκαν από το τρένο και γύρισαν σπίτια  τους με τα πόδια, με άλογα, με αυτοκίνητα και με ιστιοφόρα.  


Ήρωες του ποιήματος:
Ήρωες του ποιήματος είναι τα παιδιά που με τη βοήθεια της δημιουργικής φαντασίας, της αθωότητας, της εφευρετικότητας προσπαθούν να ξεφύγουν από την ασφυκτική καθημερινότητά τους.

Υπερρεαλιστικά στοιχεία του ποιήματος:
1.  Η βασική έννοια του ταξιδιού εκφράζει την ανάγκη φυγής από την πραγματικότητα, την κατάργηση των κανόνων της λογικής.
2. Τα μεταφορικά μέσα (σιδηρόδρομος, ιστιοφόρο, υποβρύχιο, αεροπλάνο, αυτοκίνητο, άλογο) αποτελούν χαρακτηριστικό στοιχείο της υπερρεαλιστικής εικονοποιϊας.
3. Η σύνδεση του πραγματικού με το φανταστικό (ο σιδηρόδρομος μας έφερε μια βόλτα γύρω από τη γη)
4. Οι παράδοξες εικόνες (το σπίτι πάνω στις γραμμές του σιδηρόδρομου)
5. Οι τυχαίοι συνδυασμοί λέξεων – πραγμάτων (τα λουλούδια σπρώχνουν το σιδηρόδρομο).
6. Η έκφραση των βαθύτερων επιθυμιών:
  • της ανάγκης των παιδιών να δραπετεύσουν από το ασφυκτικό περιβάλλον του σχολείου
  • της επιθυμίας να γνωρίσουν τον κόσμο και να αποκτήσουν εμπειρίες
  • της αισιοδοξίας, τόλμης και ομορφιάς της ηλικίας τους.
Γενικότερα, η επικράτηση της φαντασίας απελευθερώνει τον άνθρωπο από τα δεσμά της λογικής και ενεργοποιεί τη γλώσσα, με στόχο την έκφραση των βαθύτερων επιθυμιών.
 
 

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της μοντέρνας ποίησης;
  1. ελεύθερος στίχος
  2. πεζολογικός τόνος
  3. έλλειψη ομοιόμορφων στιχουργικών ενοτήτων, (δεν υπάρχει ποιητικό μέτρο, ομοιοκαταληξία κλπ).

Ημερολόγιο

Προθεσμία
Γεγονός μαθήματος
Γεγονός συστήματος
Προσωπικό γεγονός

Ανακοινώσεις

Όλες...
  • - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -