Μάθημα : Β΄- ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗΣ (ΒΕΤ)

Κωδικός : 0540260588

0540260588  -  Μαργαρίτα Γελαδά

Γλωσσάριο

Ορισμός

Αγάλλω-αγάλλομαι: τιμώ, χαίρομαι, ευχαριστιέμαι, δοξάζω. Έχει την έννοια του ομοιώματος ενός Θεού ή ανθρώπου ή και άλλης μορφής, στη γλυπτική.

Κατηγορία

Δεν υπάρχουν διαθέσιμες πληροφορίες

URL

https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%86%CE%B3%CE%B1%CE%BB%CE%BC%CE%B1

Σχόλια

Κύρια πηγή: ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ

Ορισμός

Τριγωνική κατάληξη της στέγης ενός ναού (σε πρόσοψη και οπίσθια όψη) με διακόσμηση αποτελούμενη από γλυπτικές ολόγλυφες ή ανάγλυφες παραστάσεις (τα αετώματα του Παρθενώνα).

Κατηγορία

Δεν υπάρχουν διαθέσιμες πληροφορίες

URL

https://users.sch.gr/galexiad/files/lexika/babiniotis.pdf

Σχόλια

Πηγή:

ΛΕΞΙΚΟ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ, Γεώργιου Δ. Μπαμπινιώτη

Ορισμός

Η μελέτη-ερμηνεία των εννοιών ¨Κάλος¨ και ¨Τέχνη¨//¨Ωραίο¨. Η αισθητική επιχειρεί να ερμηνεύσει και να καταγράψει την αντίδραση του ανθρώπου μπροστά στο κάλλος και την τέχνη, να ορίσει τις λέξεις αυτές, να εξηγήσει πως οι άνθρωποι συλλαμβάνουν το «ωραίο» και το «καλλιτεχνικό», να διατυπώσει αν οι δύο έννοιες έχουν άλλη σημασία πέρα από την υποκειμενική, και να επεξηγεί τι ακριβώς συμβαίνει όταν κάποιος βρίσκεται μπροστά σε ένα έργο τέχνης- τι είδους εμπειρίες έχει και με ποιον τρόπο είναι σε θέση να «αισθανθεί» γενικά οτιδήποτε. Υπάρχουν παρατηρήσεις για το αντικείμενο της αισθητικής ήδη στα έργα του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη. Ο όρος χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά από τον γερμανό φιλόσοφο του 18ου αιώνα Α. Γκ. Μπάουμγκαρτεν. Ανάμεσα στα σημαντικότερα ονόματα θεωρητικών της αισθητικής μπορούν να αναφερθούν μερικοί όπως οι: Πλωτίνος, Βίνκελμαν, Λέσινγκ, Καντ, Σίλερ, Χέγκελ, Σόπεναουερ κ.ά.

Κατηγορία

Δεν υπάρχουν διαθέσιμες πληροφορίες

URL

http://www.nikias.gr/ell/keyword/%CE%91%CE%B9%CF%83%CE%B8%CE%B7%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE

Σχόλια

Το κείμενο έχει συνταχθεί με βάση την παρακάτω πηγή:

Λεξικό Καλλιτεχνικών Όρων του Ερευνητικού Κέντρου ¨ΝΙΚΙΑΣ¨

Ορισμός

Το κρυφό νόημα, το παράλληλο με το κυριολεκτικό νόημα. Στην τέχνη χρησιμοποιήθηκε από τα αρχαία χρόνια στον προφορικό ή τον γραπτό λόγο για να υπαινιχθεί νοήματα διαφορετικά από αυτά που δηλώνει (π.χ. οι αλληγορικοί μύθοι του Αισώπου). Παράλληλα στην τέχνη της εικόνας η αλληγορία προσπάθεί να κάνει ορατή μια αφηρημένη έννοια ή να επεξηγήσει μια ιδέα αποσκοπώντας σε ένα διδακτικό αποτέλεσμα (π.χ. η θεά Αθηνά που κρατάει κουκουβάγια, συμβολίζει την σοφία).

Κατηγορία

Δεν υπάρχουν διαθέσιμες πληροφορίες

URL

https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%B3%CE%BF%CF%81%CE%AF%CE%B1

Σχόλια

Άντληση πηγών: Βικιπαίδεια

Ορισμός

Αμφί - φέρειν. Οβάλ αγγείο με αμφίπλευρη λαβή. Χρησίμευε για αποθήκευση κυρίως κρασιού, λαδιού ή μελιού. Υπήρχαν αμφορείς με οξεία βάση (κυρίως για πρακτικούς λόγους - μεταφορά και αποθήκευση), αμφορείς πήλινοι, χάλκινοι, χρυσοί. Είναι γνωστοί οι Παναθηναϊκοί αμφορείς, οι αμφορείς ¨σήματα¨της γεωμετρικής περιόδου κ.ά.

Κατηγορία

Δεν υπάρχουν διαθέσιμες πληροφορίες

URL

https://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/search.html?lq=%CE%B1%CE%BC%CF%86%CE%BF%CF%81%CE%AD%CE%B1%CF%82

Σχόλια

Οι πληροφορίες έχουν αντληθεί από την ιστοσελίδα "Η Πύλη για την Ελληνική γλώσσα"

Ορισμός

Γλυπτό (έντυπο ή πρότυπο) ή άλλη κατασκευή, σκαλισμένο/η έτσι ωστε να προεξέχει απο την επιφάνειά του (όχι περίοπτο). Επίσης, χαμηλό ανάγλυφο - λαξευμένη επιφάνεια που εξέχει ριχά (ανάγλυφα στο παλάτι του Ασσουρμπανιπάλ, ανάγλυφα του Παρθενώνα, του Βωμού της Περγάμου, τις Επιτύμβιες στήλες, τα Ρωμαικά ανάγλυφα στις Αψίδες θριάμβου, ανάγλυφα στις σαρκοφάγους κ.ά.).

Κατηγορία

Δεν υπάρχουν διαθέσιμες πληροφορίες

URL

http://www.nikias.gr/ell/keyword/%CE%91%CE%BD%CE%AC%CE%B3%CE%BB%CF%85%CF%86%CE%BF

Σχόλια

Επεξήγηση / πηγές: Λεξικό καλλιτεχνικών όρων, Χρηστικό λεξικό της Νεοελληνικής γλώσσας κ.ά.

 

 

Ορισμός

Η ενέργεια, η εικαστική ή γραφική παράσταση ενός γεγονότος ή μιας κατασκευής που υπάρχει ή δεν υπάρχει ή υπήρξε σε παρελθόντα χρόνο και περιγράφεται ή παρουσιάζεται μέσο μιάς νέας λειτουργίας ως γεγονός εικονικής επανάληψης (αναπαράσταση ενός βάζου με λουλούδια, μιάς ειδυλιακής τοποθεσίας, αναπαράσταση ενός θρησκευτικού μαρτυρίου κ.ά.)

Κατηγορία

Δεν υπάρχουν διαθέσιμες πληροφορίες

URL

https://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/search.html?lq=%CE%B1%CE%BD%CE%B1%CF%80%CE%B1%CF%81%CE%AC%CF%83%CF%84%CE%B1%CF%83%CE%B7&dq

Σχόλια

Οι πληροφορίες έχουν αντληθεί από την ιστοσελίδα "Η Πύλη για την Ελληνική γλώσσα"

Ορισμός

Η αρχαία ελληνική τέχνη του 7ου αιώνα π.Χ. η οποία πήρε αυτή την ονομασία λόγω της επιρροής που άσκησαν σε αυτή η Αιγυπτιακή και Μεσοποταμιακή τέχνη.

Κατηγορία

Δεν υπάρχουν διαθέσιμες πληροφορίες

URL

Δεν υπάρχουν διαθέσιμες πληροφορίες

Σχόλια

Την πληροφορία άντλησα απο το βιβλίο, "Ιστορία της τέχνης"  Γ΄τάξη Γενικού Λυκείου

ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΚΑΙ ΕΚΔΟΣΕΩΝ «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ»

Ορισμός

Σύστημα στατικής υποστήριξης ναών και άλλων κτιρίων. Αποτελεί σημαντικό δομικό μέρος και είναι όρος της Γοτθικής Αρχιτεκτονικής. Κυρίως συγκρατεί τοίχους και χτίζεται κάθετα σε αυτούς.

Κατηγορία

Δεν υπάρχουν διαθέσιμες πληροφορίες

URL

Δεν υπάρχουν διαθέσιμες πληροφορίες

Σχόλια

Την πληροφορία άντλησα απο το βιβλίο, "Ιστορία της τέχνης"  Γ΄τάξη Γενικού Λυκείου

ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΚΑΙ ΕΚΔΟΣΕΩΝ «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ»

Ορισμός

Ανεικονική: άνευ-εικόνας (Abstract) ονομάζεται η τέχνη που δεν επιδιώκει να απεικονίσει μια οπτική πραγματικότητα, αντίθετα αναπαριστά χρώματα, φόρμες, χειρονομίες και μπορεί να επιδέχεται πολλές ερμηνείες. Το ιδεατό αντί του πραγματικού. Άρνηση της αναπαράστασης του εξωτερικού κόσμου. Τα έργα αυτής της τέχνης ονομάζονται μη αναπαραστατικά-αφηρημένα.

Κατηγορία

Δεν υπάρχουν διαθέσιμες πληροφορίες

URL

http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2306/Eikastika_G-Gymnasiou_html-empl/index4_1.html

Σχόλια

Προκειμένου να επεξηγήσω αυτόν τον όρο χρησιμοποίησα κείμενο από την παρακάτω πηγή:

Φωτόδεντρο ¨ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΑ ΣΧΟΛΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ¨, Εικαστικά Γ΄Γυμνασίου.

 

Ορισμός

Εκείνο που έχει φτιαχτεί σα να μην έχει επέμβει ανθρώπινο χέρι. Ο όρος χρησιμοποιείται συχνά για να χαρακτηρίσει ένα ιερό-θρησκευτικό έργο (Ναός, εικόνα κ.ά.).

Κατηγορία

Δεν υπάρχουν διαθέσιμες πληροφορίες

URL

Δεν υπάρχουν διαθέσιμες πληροφορίες

Σχόλια

Δεν υπάρχουν διαθέσιμες πληροφορίες

Ορισμός

Τόξο, καμπύλη, καμάρα. Αρχιτεκτονικό κατασκεύασμα που δημιουργεί καμπύλο άνοιγμα στο χώρο και συγχρόνως υποστηρίζει βάρος. Είναι γνωστή από τα αρχαία χρόνια της Μεσοποταμίας, καθώς επίσης χρησιμοποιήθηκε και στην αρχαία ελληνική Αρχιτεκτονική κυρίως σε γέφυρες, όμως οι αρχαίοι Ρωμαίοι την εξέληξαν και τη εφάρμοσαν ευρέως σε κτήσματά τους (Αψίδα θριάμβου, Υδραγωγεία, Αμφιθέατρα, Θέρμες κ.ά.).

Κατηγορία

Δεν υπάρχουν διαθέσιμες πληροφορίες

URL

https://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/search.html?lq=%CE%B1%CF%88%CE%AF%CE%B4%CE%B1&dq=

Σχόλια

Κύρια πηγή: Λεξικό της κοινής νεοελληνικής.