Μάθημα : Β΄- ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗΣ (ΒΕΤ)

Κωδικός : 0540260588

0540260588  -  Μαργαρίτα Γελαδά

Γλωσσάριο

Ορισμός

Ονομάζεται το τμήμα του ναού που βρίσκεται στην είσοδό του (στο δυτικό τμήμα του) και λειτουργεί ως προθάλαμος. 'Οταν βρίσκεται έξω από την εκκλησία (ως στοά), ονομάζεται εξωνάρθηκας, ενώ, όταν βρίσκεται στο εσωτερικό της, μπροστά από το κεντρικό κλίτος, ονομάζεται εσωνάρθηκας. Σταυροειδής εγγεγραμμένος ναός: Είναι ο ναός που χτίζεται σε μια κάτοψη σε σχήμα σταυρού με ίσιες κεραίες, ενταγμένος σε ένα τετραγωνικό σχήμα. Επάνω στο σημείο που διασταυρώνονται οι κεραίες υψώνεται ο κεντρικός τρούλος. Όταν στα τμήματα επάνω από τις κεραίες υψώνονται τέσσερις μικρότεροι τρούλοι, τότε ο ναός λέγεται τετράτρουλος.

Κατηγορία

Δεν υπάρχουν διαθέσιμες πληροφορίες

URL

http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/4706/Istoria-tis-Technis_B-G-EPAL_html-apli/index7.html

Σχόλια

Δεν υπάρχουν διαθέσιμες πληροφορίες

Ορισμός

Ο καθρέφτης της φύσης χωρίς εξιδανίκευση αλλά επίσης η φυσιοκρατία. η μιμητική απεικόνιση της εξωτερικής πραγματικότητας.

Κατηγορία

Δεν υπάρχουν διαθέσιμες πληροφορίες

URL

https://www.greek-language.gr/digitalResources/literature/education/literature_history/search.html?details=87

Σχόλια

Δεν υπάρχουν διαθέσιμες πληροφορίες

Ορισμός

Τεχνική που χρησιμοποιείται για διακόσμηση των μετάλλων, χαράζοντας στην επιφάνειά τους ένα διακοσμητικό θέμα. Εν συνεχεία η χαραγμένη περιοχή γεμίζει με το κράμα νιέλλο (αποτελείται από χαλκό, ασήμι και μόλυβδο με την προσθήκη θειαφιού) το οποίο είναι σε μορφή σκόνης. Το μέταλλο-αντικείμενο μαζί με το νιέλλο, μπαίνει στο φούρνο και ψήνονται όλα μαζί μέχρι το νιέλλο να γίνει ένα σώμα με το αντικείμενο και να πάρει το χαρακτηριστικό μαύρο χρώμα του. Αντικείμενα με νιέλλο βρέθηκαν στη Αίγυπτο, και σε περιοχές που εξαπλώθηκε ο Μυκηναϊκός πολιτισμός. Οι Ρωμαίοι και οι Πέρσες επίσης γνώριζαν αυτή την τεχνική. Το νιέλλο εφαρμοζόταν στη διακόσμηση των πανοπλιών την περίοδο της Αναγέννησης. Στην Ελληνική χρυσοχοΐα, οι τεχνικές για το χρωμάτισμα των κοσμημάτων με μαύρο χρώμα ονομάζονταν «σαβάτι». Εντυπωσιακή αποτύπωση σκηνής κυνηγιού πάνω σε χάλκινο εγχειρίδιο με εμπίεστη χρυσή διακόσμηση σε νιέλο το οποίο βρέθηκε σε μυκηναικό τάφο (Εικ. 19., σελ.49 του βιβλίου), βρίσκεται σήμερα στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας.

Κατηγορία

Δεν υπάρχουν διαθέσιμες πληροφορίες

URL

https://www.jewelpedia.com/lex100-niello-niello.html

Σχόλια

Δεν υπάρχουν διαθέσιμες πληροφορίες

Ορισμός

Τοιχογραφία επάνω σε νωπό ασβεστοκονίαμα (μείγμα από ασβέστη ή τσιμέντο, άμμο και νερό // σοβάς). Ο ζωγράφος απλώνει τα χρώματα ενώ ακόμα είναι νωπό το τελευταίο στρώμα ασβεστόγυψου, για να ενσωματωθούν. Παραδείγματα: Εικ.3. σελ. 41= "Ψαράς", Εικ. 7. σελ. 44 = “Η Παριζιάνα”, Εικ. 8. σελ. 100 = “Η εις ‘Αδου κάθοδος του Χριστού”, Εικ. 16. σελ. 145 = Μιχαήλ Άγγελoς, “H Δελφική Σίβυλλα” κ.α.

Κατηγορία

Δεν υπάρχουν διαθέσιμες πληροφορίες

URL

http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/4706/Istoria-tis-Technis_B-G-EPAL_html-apli/index3.html

Σχόλια

Πηγή: ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ Γ΄ΛΥΚΕΙΟΥ