Μάθημα : 2024-2025 ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Δ2
Κωδικός : 0501563875
Γενικοί σύνδεσμοι |
---|
ΒΙΒΛΙΟ: "ΕΜΦΥΛΙΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙ"
Ο εμφύλιος πόλεμος έχει σταδιακά εξελιχθεί στην πλέον διαδεδομένη, πιο καταστροφική και περισσότερο χαρακτηριστική μορφή οργανωμένης ανθρώπινης βίας. Η «μακρά ειρήνη» που ακολούθησε τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο αποτελεί ένα εν πολλοίς παραπλανητικό σχήμα λόγου, καθώς οι συγκρούσεις στο εσωτερικό των κρατών, από τη σφαγή στη Ρουάντα και την πρώην Γιουγκοσλαβία μέχρι το Ιράκ και την ανοιχτή πληγή της Συρίας, έχουν πολλαπλασιαστεί σε σχέση με παλαιότερες εποχές. Οι εμφύλιοι είναι πόλεμοι παρατεταμένοι, εκτοπίζουν ολόκληρους πληθυσμούς, όπως υπενθυμίζει η προσφυγική κρίση των ημερών μας, αναζωπυρώνονται εύκολα κι αφήνουν πολύ βαθιά τραύματα στα άτομα και τους λαούς. Ωστόσο, το πώς θα οριστεί ένας εσωτερικός πόλεμος εξαρτάται συχνά από την οπτική γωνία εκείνου που τον ορίζει: αλλιώς τον ορίζει ο κυρίαρχος κι αλλιώς ο επαναστάτης, αλλιώς ο νικητής κι αλλιώς ο ηττημένος, αλλιώς ο άμεσα εμπλεκόμενος κι αλλιώς ο ξένος· και όταν σ’ έναν εσωτερικό πόλεμο παρεμβαίνουν ξένοι παράγοντες, άραγε ο πόλεμος αυτός παραμένει εμφύλιος; Εντέλει, τι είναι εμφύλιος πόλεμος; Ο Ντέιβιντ Άρμιτατζ επιχειρεί να απαντήσει στο ερώτημα αυτό μελετώντας πώς επινοείται και πώς μετασχηματίζεται η έννοια στη μακρά ιστορική διάρκεια, εξετάζοντας κατά σειρά τρεις σημαντικές ιστορικές συγκυρίες: μία μεσογειακή, την αρχαία Ρώμη, όταν γεννιέται η έννοια του bellum civile, του πολέμου μεταξύ συμπολιτών· μία ευρωπαϊκή, την πρώιμη νεωτερική Ευρώπη του 17ου και του 18ου αιώνα· και μία παγκόσμια, την εποχή από τα μέσα του 19ου αιώνα ώς τις μέρες μας, όταν πλέον γίνεται λόγος για «παγκόσμιο εμφύλιο πόλεμο». Το βιβλίο του είναι μια γενεαλογία της ιδέας του εμφυλίου· όχι μια εγκυκλοπαιδική αναδρομή στο παρελθόν αλλά μια ιστορία του προβληματισμού που αναπτύχθηκε γύρω από τον εμφύλιο πόλεμο τα τελευταία δύο χιλιάδες χρόνια. |
ΒΙΒΛΙΟ: " Η ΑΝΟΔΟΣ ΚΑΙ Η ΠΤΩΣΗ ΤΗΣ ΚΛΑΣΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ"
Σπάνια συνειδητοποιούμε ότι ο δυτικός κόσμος χρειάστηκε να περιμένει μέχρι τον 19ο αιώνα για να ξαναφτάσει στις οικονομικές επιδόσεις της ελληνικής αρχαιότητας. Εξίσου εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι στην κλασική Ελλάδα ο πλούτος δεν ήταν συγκεντρωμένος σε μια ελίτ γύρω από κάποιο ανάκτορο, αλλά αντίθετα ήταν μοιρασμένος σε ευρύτατα στρώματα του πληθυσμού. Πώς μπορεί να εξηγηθεί αυτή η εντελώς ασυνήθιστη και εξαιρετικά παρατεταμένη οικονομική άνθηση; Και πώς σχετίζεται με τα πνευματικά και πολιτικά επιτεύγματα που συνήθως συνδέουμε με την κλασική αρχαιότητα: τέχνη, επιστήμη, φιλοσοφία, δημοκρατία; Στο βιβλίο αυτό, ο Τζοσάια Όμπερ, καθηγητής κλασικών σπουδών και πολιτικής επιστήμης στο Πανεπιστήμιο Στάνφορντ, επιχειρεί να δώσει μια απάντηση. Στηριζόμενος σ’ έναν τεράστιο όγκο ιστορικού, αρχαιολογικού και φιλολογικού υλικού, και αντλώντας από τα πεδία της πολιτικής φιλοσοφίας, της θεσμικής οικονομικής, της θεωρίας παιγνίων, αλλά και της οικολογίας και της εξελικτικής βιολογίας, ο Όμπερ χτίζει ένα θεωρητικό σχήμα που αναδεικνύει την απολύτως καινοφανή προσέγγιση των Ελλήνων στην πολιτική ―προσέγγιση θεμελιωμένη στην έννοια του πολίτη, κατ’ αντιδιαστολή προς αυτήν του υπηκόου― και το ρόλο που αυτή είχε στην οικονομική άνθηση της αρχαίας Ελλάδας. Βασιζόμενος στο σχήμα αυτό, ο Όμπερ αφηγείται εκ νέου την ιστορία της κλασικής αρχαιότητας, από τις απαρχές της μέχρι το τέλος του κόσμου των ελληνικών πόλεων-κρατών, φωτίζοντας πτυχές παραμελημένες ή ολότελα άγνωστες και παρουσιάζοντας γεγονότα γνωστά, μέσα από ένα πρίσμα εντελώς πρωτότυπο. |
ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΕΡΓΟ: "ΕΝΑΣ ΕΧΘΡΟΣ ΤΟΥ ΛΑΟΥ" ΤΟΥ ΧΕΝΡΙΚ ΙΨΕΝ
Ο Ίψεν έγραψε το τελευταίο κοινωνικό δράμα του το 1882, στη διάρκεια της παραμονής του στη Ρώμη. Ενώ η Ευρώπη συνταράσσεται από σημαντικά πολιτικά γεγονότα ο δραματουργός στρέφει το βλέμμα του στην περίκλειστη νορβηγική κοινωνία. Ήρωας του δράματος είναι ο γιατρός Τούμας Στόκμαν, ο οποίος καταφέρεται εναντίον της Διοίκησης μιας λουτρόπολης στη νότια Νορβηγία. Τα νερά των λουτρών έχουν μολυνθεί, αλλά η Διοίκηση αρνείται πεισματικά να ασχοληθεί με την εξυγίανσή τους αφού τα έξοδα θα είναι υπέρογκα. Ο γιατρός παίρνει την υπόθεση στα χέρια του και καλεί τους συμπολίτες του σε συγκέντρωση διαμαρτυρίας. Ο λόγος του, ωστόσο, προκαλεί την οργή των παρευρισκομένων και, εντέλει, ο επαναστάτης Στόκμαν καταλήγει να γίνει «εχθρός του λαού». |
ΒΙΒΛΙΟ: "NEXUS-ΜΙΑ ΣΥΝΤΟΜΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΔΙΚΤΥΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΛΙΘΟΥ ΜΕΧΡΙ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ"
Οι ιστορίες μάς ένωσαν. Τα τελευταία 100.000 χρόνια, οι σάπιενς έχουν αποκτήσει τεράστια δύναμη. Αλλά παρά τις ανακαλύψεις, τις εφευρέσεις και τις κατακτήσεις μας έχουμε περιέλθει πλέον σε υπαρξιακή κρίση. Ο κόσμος βρίσκεται στο χείλος της οικολογικής καταστροφής. Οι πολιτικές εντάσεις αυξάνονται. Η παραπληροφόρηση οργιάζει. Και βαίνουμε ολοτα-χώς στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης – ενός αλλότριου δικτύου πληροφοριών που απειλεί να μας εξολοθρεύσει. Γιατί, παρά τα όσα έχουμε κα- ταφέρει, είμαστε τόσο αυτοκαταστροφικοί; Τo Nexus κοιτάζει μέσα από το φακό της ανθρώπινης ιστορίας για να καταλάβει πώς η ροή των πληροφοριών μάς έφερε ώς εδώ. Οδηγώντας μας από την Εποχή του Λίθου και τη διαμόρφωση του κανόνα της Βίβλου μέχρι την εφεύρεση της τυπογραφίας, την ανάδυση των μέσων μαζικής ενημέρωσης και την πρόσφατη επανεμφάνιση του λαϊκισμού, ο Γιουβάλ Νώε Χαράρι μάς καλεί να σκεφτούμε τη σύνθετη σχέση ανάμεσα στην πληροφορία και την αλήθεια, τη γραφειοκρατία και τη μυθολογία, τη σοφία και τη δύναμη. Εξετάζει πώς συστήματα όπως η Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, η Καθολική Εκκλησία και η Σοβιετική Ένωση χρησιμοποίησαν τις πληροφορίες για να πετύχουν τους στόχους τους, καλούς ή κακούς. Και μιλάει για τις επείγουσες επιλογές που έχουμε μπροστά μας καθώς η μη ανθρώπινη νοημοσύνη απειλεί την ίδια μας την ύπαρξη. Οι πληροφορίες δεν είναι η πρώτη ύλη της αλήθειας ούτε απλώς ένα όπλο. Το Nexus διερευνά τον ελπιδοφόρο ενδιάμεσο χώρο ανάμεσα στα δύο αυτά άκρα, ανακαλύπτοντας ξανά στην πορεία την κοινή μας ανθρώπινη ιδιότητα. |
CAROL DWECK: "ΝΟΟΤΡΟΠΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ" & "ΝΟΟΤΡΟΠΙΑ ΣΤΑΣΙΜΟΤΗΤΑΣ" |
"ΠΑΓΙΔΑ ΤΟΥ ΘΟΥΚΥΔΙΔΗ": ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΙΣΤΟΡΙΑΣ
Όταν μια κυρίαρχη δύναμη αντιμετωπίζει ανταγωνισμό από μία ανερχόμενη, είναι πολύ πιθανός ο πόλεμος. Μελετώνται 16 περιπτώσεις ανταγωνισμού μεγάλων/παγκόσμιων δυνάμεων στην Ιστορία των Νεώτερων Χρόνων. |
ΤΑΙΝΙΑ ΒΑΣΙΣΜΕΝΗ ΣΤΗ "ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ" ΤΟΥ ΚΑΡΟΛΟΥ ΝΤΙΚΕΝΣ |
Ο ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΑΘΗΝΑΙΩΝ-ΜΗΛΙΩΝ
Κατά τη διάρκεια του Πελοποννησιακού πολέμου, ο οποίος διεξήχθη από το 431 μέχρι το 404 π.Χ., το έτος 416 π.Χ, οι Αθηναίοι έκαναν εισβολή στο νησί της Μήλου και απαίτησαν την παράδοση του νησιού. Σε μια σύγκρουση με τους Αθηναίους, ήταν βέβαιο ότι οι Μήλιοι θα καταστρέφονταν. Το συγκεκριμένο επεισόδιο το εξιστορεί ο Θουκυδίδης. Οι Αθηναίοι προσπάθησαν να πείσουν τους Μηλίους ότι είναι προς όφελος και των δύο να παραδοθούν, αφού με αυτό τον τρόπο και οι Αθηναίοι αλλά και οι Μήλιοι θα αποκόμιζαν το μέγιστο δυνατό όφελος. Οι Μήλιοι θα απέφευγαν την καταστροφή, ενώ οι Αθηναίοι θα επωφελούνταν από τη μη αιματοχυσία και την υποδούλωση μιας ακέραιας πόλης. Φαίνεται ότι δεν υπήρχε άλλος λόγος ή αιτία για την απόβαση των Αθηναίων στην Μήλο, παρά μονάχα η επεκτατική πολιτική των Αθηναίων, οι οποίοι ήθελαν να εξασφαλίσουν την κυριαρχία τους στη θάλασσα με κάθε τρόπο και μέσο. Δεν φαίνεται να υπήρχαν ηθικά επιχειρήματα τα οποία θα μπορούσαν να τους πείσουν για το αντίθετο. Ο διάλογος των Μηλίων με τους Αθηναίους είναι ένα από τα γνωστότερα και δραματικότερα επεισόδια του Πελοποννησιακού Πολέμου. Πέρα από τα έντονα συναισθήματα που προκαλεί, έχει εξαιρετική σημασία για κάθε λάτρη της παγκόσμιας ιστορίας, της ηθικής, του διεθνούς δικαίου αλλά και για κάθε μελετητή της ανθρώπινης φύσης.
|
EΙΣ ΜΝΗΜΗΝ ΤΗΣ ΖΑΚΛΙΝ ΝΤΕ ΡΟΜΙΓΥ
Η κορυφαία Ελληνίστρια Ζακλίν ντε Ρομιγύ αφηγείται για τη ζωή της και την αγάπη της προς τα κλασικά γράμματα. Η 11η Φεβρουαρίου έχει καθιερωθεί ως Διεθνής Ημέρα προς τιμή των Γυναικών και των Κοριτσιών στην Επιστήμη. |
"ΑΛΛΑΖΟΥΜΕ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΑΛΛΑΖΕΙ" ΟΜΙΛΙΑ ΛΕΥΤΕΡΗ ΑΡΑΠΑΚΗ ΣΕ ΕΚΔΗΛΩΣΗ TEDx |
ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ: ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΗΣ ΔΙΚΗΣ |
Κατηγορίες συνδέσμων |
---|
- Δεν υπάρχουν κατηγορίες συνδέσμων - |