Μάθημα : ΧΗΜΕΙΑ Γ' τάξης (Ομάδας προσανατολισμού θετικών σπουδών)

Κωδικός : EL31106

ΧΓΘΤ  -  ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΗΣ

Ενότητες - 3ο Κεφάλαιο : ΧΗΜΙΚΗ ΚΙΝΗΤΙΚΗ : Ταχύτητα αντίδρασης

3ο Κεφάλαιο : ΧΗΜΙΚΗ ΚΙΝΗΤΙΚΗ : Ταχύτητα αντίδρασης

http://www.media.pearson.com.au/schools/cw/au_sch_irwin_cc1_2/int/ch19/ratesOfChange/f1/1301.html

Στόχοι του μαθήματος

Στο τέλος της διδακτικής αυτής ενότητας, ο μαθητής θα πρέπει να είναι ικανός :

  • Να αναφέρει το αντικείμενο μελέτης της χημικής κινητικής.
  • Να απαριθμεί λόγους που δείχνουν γιατί είναι σημαντικό να επηρεάζουμε την ταχύτητα των χημικών φαινομένων.
  • Να εξηγεί τις βασικές προϋποθέσεις για να είναι αποτελεσματική μια σύγκρουση μεταξύ αντιδρώντων μορίων.
  • Να περιγράφει τη θεωρία της μεταβατικής κατάστασης.
  • Να εξηγεί τι είναι η ενέργεια ενεργοποίησης και τι το ενεργοποιημένο σύμπλοκο.
  • Να αξιοποιεί τις τιμές της ενέργειας ενεργοποίησης διαφορετικών αντιδράσεων για να συγκρίνει τις ταχύτητές τους.
  • Να αξιοποιεί δεδομένα από διαγράμματα που δείχνουν τα ενεργειακά χαρακτηριστικά της μετατροπής των αντιδρώντων σε προϊόντα, συμπεριλαμβανόμενου του ενεργοποιημένου συμπλόκου, και να μπορεί να εξάγει συμπεράσματα από αυτά.
  • Να ορίζει το μέσο ρυθμό κατανάλωσης συγκέντρωσης αντιδρώντος (ή ταχύτητα κατανάλωσης αντιδρώντος) και το μέσο ρυθμό παραγωγής συγκέντρωσης προϊόντος (ή ταχύτητα παραγωγής προϊόντος).
  • Να διακρίνει τη διαφορά στο πρόσημο μεταξύ μέσου ρυθμού μεταβολής συγκέντρωσης αντιδρώντος και μέσου ρυθμού κατανάλωσης συγκέντρωσης αντιδρώντος.
  • Να εξηγεί τη σχέση μεταξύ ρυθμών μεταβολής συστατικών της αντίδρασης και των συντελεστών που αυτά φέρουν στη χημική εξίσωση της αντίδρασης.
  • Να ορίζει τη μέση ταχύτητα αντίδρασης και να δίνει τις δυνατές εκφράσεις που μπορεί να έχει η μέση ταχύτητα ανάλογα με το σώμα του οποίου προσδιορίζεται η μεταβολή της συγκέντρωσης.
  • Να εξηγεί γιατί η ταχύτητα των περισσότερων χημικών αντιδράσεων ελαττώνεται με φθίνοντα ρυθμό.
  • Να διακρίνει την ταχύτητα μιας αντίδρασης από το ρυθμό (ή ταχύτητα) κατανάλωσης αντιδρώντος, ή σχηματισμού προϊόντος.
  • Να ορίζει τη στιγμιαία ταχύτητα αντίδρασης και να δίνει τις δυνατές εκφράσεις που μπορεί να έχει η στιγμιαία ταχύτητα ανάλογα με το σώμα του οποίου προσδιορίζεται η μεταβολή της συγκέντρωσης.
  • Να εξηγεί τι είναι η καμπύλη αντίδρασης και να σχεδιάζει, ποιοτικά, διάγραμμα καμπύλης αντίδρασης από δεδομένα.
  • Να αξιοποιεί δεδομένα από διαγράμματα καμπυλών αντίδρασης και να μπορεί να εξάγει συμπεράσματα από αυτά σχετικά με τις μεταβολές συγκεντρώσεων των υπολοίπων συστατικών της αντίδρασης.
  • Να αξιοποιεί πειραματικά δεδομένα για τον υπολογισμό της ταχύτητας μιας αντίδρασης.
  • Να επιλύει ασκήσεις και προβλήματα που χρειάζονται στοιχειομετρικούς υπολογισμούς για τον προσδιορισμό της μέσης ταχύτητα της αντίδρασης, της μέσης ταχύτητας κατανάλωσης αντιδρώντος και της μέσης ταχύτητας παραγωγής προϊόντος.
  • Να επιλύει ασκήσεις και προβλήματα προσδιορισμού στοιχειομετρικών παραμέτρων αξιοποιώντας δεδομένα σχετικά με τη μέση ταχύτητα της αντίδρασης ή τη μέση ταχύτητα κατανάλωσης αντιδρώντος ή τη μέση ταχύτητας παραγωγής προϊόντος.

Ύλη προς μελέτη :

Από το σχολικό βιβλίο : Τεύχος Α' Κεφ.3ο : σελ.85 - 89

Ασκήσεις :

Από σχολικό εγχειρίδιο : σελ.105-106 22, 23, 24, 25, 26, 28, 29, 30, 31, 32, 33 (στις δύο τελευταίες να υπολογιστούν επιπλέον οι ρυθμοί κατανάλωσης και σχηματισμού αντιδρώντων και προϊόντων αντίστοιχα, καθώς και να σχεδιαστούν οι καμπύλες αντίδρασης αυτών)

Από το φυλλάδιο : ΙΙ1 : 2, 3, 5, 6, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 19, 21   ΙΙ2 : 1, 2, 3, 4, 6, 7  ΙΙ3 : 1, 2   ΙΙ4 : 1(-Δ), 2, 3 ΙΙ5 : 1

Προβλήματα : 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11

Εργαστηριακές ασκήσεις :

2η Εργαστηριακή άσκηση (Φυλλάδιο)

Παρουσίαση μαθήματος

-----------------

Βιντεοδιάλεξη (Από Study4Exams)

Γενικά για τη χημική κινητική - Μέση ταχύτητα - Στιγμιαία ταχύτητα - Καμπύλες αντίδρασης