Μάθημα : Αρχαία από Μετάφραση Γ1 & Γ2
Κωδικός : G485247
-
Θεματικές Ενότητες
-
Εισαγωγή στο Ανθολόγιο Φιλοσοφικών Κειμένων
16/9/24 -
Μια μέρα στο αρχαίο θέατρο!
23/9/24 -
To αρχαίο θέατρο: αρχιτεκτονική
23/9/24 -
Αρχαίο δράμα με .... διαδραστικά παιχνίδια
23/9/24 -
"Πρόλογος" (1η και 2η σκηνή)
7/10/24 -
Πάροδος (περιληπτικά)
13/11/24 -
Α΄ Επεισόδιο
21/11/24 -
Μάθημα Φιλοσοφίας 1ο: Σοφιστές και Σοφιστική κίνηση
16/1/24 -
Μάθημα Φιλοσοφίας 2ο: Σωκράτης
18/12/24 -
Επιπάροδος- Β Επεισόδιο
12/12/24 -
Α Στάσιμο
25/2/25 -
Γ Επεισόδιο: "Το σχέδιο απόδρασης σε εφαρμογή"
12/3/25 -
"Ο μύθος της Περσεφόνης και η θρησκευτική καταγωγή της τραγωδίας στην Ελένη του Ευριπίδη".
21/3/25 -
Η ολοκλήρωση της μηχανής σωτηρίας στο ... Δ΄ Επεισόδιο!
3/4/25 -
Το "χαρμόσυνο" Γ' Στάσιμο!
3/4/25 -
ΕΞΟΔΟΣ!!!!
10/4/25 -
Μάθημα Φιλοσοφίας 3ο: Προσωκρατικοί Φιλόσοφοι
7/5/25 -
Μάθημα Φιλοσοφίας 4ο: Πλάτωνας
13/5/25
-
Εισαγωγή στο Ανθολόγιο Φιλοσοφικών Κειμένων
Α΄ Επεισόδιο
Ας ανακαλύψουμε τα δύο πρόσωπα του Μενέλαου....
Ας προβληματιστούμε σε τι μπορεί να μοιάζουμε με τον ήρωα ….
Στη συνέχεια,
θα βρίσκετε τις σημειώσεις από το μάθημα
και στο τέλος τις επαναληπτικές ασκήσεις της ενότητας.
Α Επεισόδιο, 1η σκηνή (στιχ 437-494)
Τα δύο πρόσωπα του Μενέλαου…
Ας προβληματιστούμε σε τι μπορεί να μοιάζουμε με τον ήρωα ….
ΠΡΙΝ 437-464 |
ΜΕΤΑ 465-492 |
Βασιλιάς (ΕΙΝΑΙ) Ένδοξη και καταραμένη γενιά Τρωικός πόλεμος (αρχηγός) Πικρός νόστος
|
Ναυαγός (ΦΑΙΝΕΣΘΑΙ) Καράβι=συντρίμμια Χωρίς τα ρούχα του Δεν ξέρει πού είναι (άγνωστη χώρα) Πεινάει, κούραση Πρέπει να βοηθήσει τους συντρόφους του Η Ελένη στη σπηλιά Βρίσκεται σε Ανάγκη |
Συναισθήματα/ήθος Μενέλαου: Χαμένος, ελπίζει, κουρασμένος, δυστυχής, κομπάζει (υπερηφανεύεται), αδικημένος από τους θεούς, ντροπή και περηφάνια για τη γενιά του, φιλέταιρος, γενναίος, αντιηρωικός (χωρίς το επικό, το ηρωικό του μεγαλείο)
Τραγικός ήρωας: μετάπωση από την ευτυχία στη δυστυχία, πάσχει από τους θεούς, άγνοια-πλάνη, ΑΝΑΓΚΗ
Κωμικά στοιχεία: άγνοια, ντυμένος με κουρέλια και κομπάζει, περηφανεύεται/κομπάζει, φαίνεται να θεωρεί δυστυχία την έλλειψη ρούχων κι όχι τον ίδιο τον πόλεμο
Ρεαλιστικό θέατρο= οι μυθικοί ήρωες χάνουν το μεγαλείο τους, ρεαλιστική απόδοση.
Στοιχεία Διάνοιας: πόλεμος (450-454), αντίληψη για τη δυστυχία (475-476)
Η τέχνη του Ευριπίδη: μονόλογος, τραγική ειρωνεία (482-485)
Ασκήσεις για το σπίτι
1) Μενέλαος VS Τεύκρος
Ομοιότητες -Διαφορές
Ας εμβαθύνουμε σελ 43, 1ο τετραγωνάκι
2) Μονόλογος Μενέλαου VS Μονόλογος Ελένης-Ομοιότητες -Διαφορές
Ας εμβαθύνουμε σελ 43, 2ο τετραγωνάκι
Α Επεισόδιο, 2η σκηνή (στιχ 495-542)
Οι πληροφορίες της Γερόντισσας
Οι αντιδράσεις του Μενέλαου…
Τα δύο πρόσωπα της Γερόντισσας και του Μενέλαου …
Γερόντισσα : Δευτερεύον πρόσωπο |
Οι πληροφορίες: Τόπος (στιχ, 518), Πρόσωπα (524) Ο νέος βασιλιάς δεν αγαπά τους Έλληνες ((537-538) *η ύπαρξη της Ελένη 528, 530, 532 * Η παρουσία της Ελένης στην Αϊγυπτο πριν από τον Τρωικό πόλςμο534 |
Ήθος: Είναι: ευαίσθητη, συμπονετική, αγαπά τους Έλληνες Φαίνεσθαι: άπονη, ανάλγητη, σκληρή, πιστή (φόβος) , αφιλόξενη |
Γιατί αυτή η επιλογή; Δικαιολογείται δραματουργικά και ψυχολογικά · Τονίζεται η άσχημη κατάσταση του Μενέλαου (βασιλιάς), τον ταπεινώνει · Προβάλλεται το ήθος του Μενέλαου (ανωτερότητα Ελλήνων) · Δραματική οικονομία: αποφυγή συμπλοκής(σύγκρουση), αποκάλυψη πληροφοριών Εντείνεται η τραγική ειρωνεία |
Μενέλαος |
Αντιδράσεις/συμπεριφορά: επιμονή, συναισθηματικό ξέσπασμα, ξάφνισμα, έκπληξη |
Ήθος, είναι και φαίνεσθαι: Ο ήρωας χάνει την ηρωική του ταυτότητα Δεν αντιδρά με βία Βρίσκεται για πρώτη φορά αντιμέτωπος με το είναι και το φαίνεσθαι της ύπαρξής του |
Τραγικός ή κωμικός Αποπομπή του ήρωα από μία γερόντισσα, ενός βασιλιά από μία φύλακα Πάσχει (από την ευτυχία στη δυστυχία, από στρατηγός ρακένδυτος ναυαγός ) Άγνοια Δεν αντιδρά (αντιηρωικός), αδύναμος, όπως κάθε άνθρωπος (ρεαλιστικό θέατρο) |
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΔΙΑΝΟΙΑΣ:
- 507-508 (η φιλοξενία)
- Ο Ευριπίδης απαξιώνει όλους κείνους του ισχυρούς που προσπαθούν να επιβληθούν μόνο με την εικόνα τους.
Η ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΕΥΡΙΠΙΔΗ
- Στιχομυθία
- Τραγική ειρωνεία
Α Επεισόδιο, 3η σκηνή (στιχ 542-575)
Ο μονόλογος του Μενέλαου
Τα διαφορετικά του πρόσωπα
Ήθος
Βρίσκεται σε σύγχυση, σε ταραχή, αφελής-επιπόλαιος με απλουστευτική σκέψη, βιάζεται και ακυρώνει το πρόβλημα, στέκεται στην επιφάνεια των πραγμάτων (στο φαίνεσθαι), θρασύδειλος- αντιηρωικός (ενώ κομπάζει είναι έτοιμος να το βάλει στα πόδια αν ο βασιλιάς είναι σκληρός),
Κωμική διάσταση χαρακτήρα
-απλοϊκή σκέψη, περιορισμένη αντιληπτική ικανότητα, προσκολλημένος στις καθημερινές βιοτικές ανάγκες,
-ενώ κομπάζει είναι έτοιμος να το βάλει στα πόδια αν ο βασιλιάς είναι σκληρός (θρασύδειλος)
Τραγικός
Βρίσκεται σε ΑΝΑΓΚΗ, αδυναμία όλων των ανθρώπων όταν αντιμετωπίζουν πρόβλημα επιβίωσης.
Τυπικός ευριπίδειος ήρωας:
Ρεαλιστική απόδοση ενός ήρωα. Με ανάλογο τρόπο θα αντιδρούσε οποιοσδήποτε άνθρωπος σε αντίξοες συνθήκες (όταν βρίσκεται σε ανάγκη)
ΔΙΑΝΟΙΑ
Ο Ευριπίδης απαξιώνει όλους εκείνους του «μύθους» που κατασκευάζουν οι άνθρωποι και προβάλλονται ως αδιάσειστες αλήθειες, την απλοϊκή λογική και τις αυθαίρετες ερμηνείες, την προσκόλληση στο ΦΑΙΝΕΣΘΑΙ. Ζει στην εποχή των σοφιστών (απαξίωση των μύθων, χρήση της λογικής(