Μάθημα : Ιστορία Α' τάξη

Κωδικός : G703158

G703158  -  ΜΑΡΙΑ ΣΤΑΜΑΤΟΓΛΟΥ

Ενότητες - 4. Ο ελληνικός κόσμος από το 1100 έως το 800 π.Χ.

4. Ο ελληνικός κόσμος από το 1100 έως το 800 π.Χ.

Θα μελετήσουμε τις ενότητες :

1. Οι μεταβατικοί χρόνοι http://ebooks.edu.gr/ebooks

2. Η πολιτισμική αναγέννηση http://ebooks.edu.gr/ebooks/

Σχετικό βίντεο: "Από την κάθοδο των Δωριέων στον α' ελληνικό αποικισμό"

https://www.youtube.com/watch?v=P0FegVZhoLo

ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ ΧΡΕΩΝΕΤΑΙ ΜΕ ΧΡΗΣΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ

Πολυμέσα
Γεωμετρική πυξίδα

Αγγείο φύλαξης κοσμημάτων ή αιθέριων ελαίων

Πολυμέσα
Γεωμετρικός κρατήρας 1: η πρόθεση νεκρού

Αγγείο μείξης κρασιού με νερό.

Φέρει διακόσμηση με σκηνή πρόθεσης νεκρού (θρήνος πριν τον ενταφιασμό). 

Θα ακολουθήσει στη δεύτερη ζώνη η πομπή πάνω σε άρμα (εκφορά). Tο νεκρό, που μεταφέρεται σε άρμα, συνοδεύουν συγγενείς του και πομπή δέκα αρμάτων. Χαρακτηριστικές είναι οι φιγούρες ανδρών με οκτώσχημη πανοπλία.

Το αγγείο χρησίμευε ως σήμα στον τάφο κάποιου Αθηναίου ευγενή.

"Στο τυπικό της αρχαίας ελληνικής κηδείας και του πένθους διακρίνουμε τέσσερις φάσεις: την πρόθεση του νεκρού, την εκφορά, τον ενταφιασμό και τις τιμές που του γίνονται σε τακτές ή έκτακτες χρονικές στιγμές μετά την κηδεία.  Κανονικά την κηδεία αναλαμβάνουν οι «επιβάλλοντες», οι κληρονόμοι. Ο νεκρός λούζεται και κόβονται τα μαλλιά του. Τα μαλλιά τους κόβουν και οι μαυροντυμένοι συγγενείς. Η πρόθεση γίνεται την επομένη μέρα του θανάτου και έχει κύριο στόχο την πιστοποίηση ότι ο νεκρός δεν πέθανε με βίαιο τρόπο. Στο μέσο του δωματίου τοποθετείται το νεκρικό κρεβάτι με τον στολισμένο νεκρό. Γύρω από το νεκροκρέβατο στήνονται οι νεκρικές υδρίες. Η «σύνοδος» των συγγενών και φίλων που έχουν προσκληθεί ονομάζεται «περίδειπνον». Η πολιτεία μάταια επιχείρησε να μετριάσει την υπερβολή του θρήνου των γυναικών που φτάνουν να σκίζουν τις σάρκες τους. Τα χαράματα της τρίτης μέρας γίνεται σιωπηλά η εκφορά που οφείλει να ακολουθεί ευθεία πορεία. Στην πομπή προηγούνται οι άντρες και οι γυναίκες ακολουθούν. Μόνο οι πολύ κοντινές συγγενείς και οι γυναίκες άνω των 60 ετών επιτρέπεται να συνοδεύσουν το νεκρό ως τον τάφο. Την επομένη του ενταφιασμού, με ειδικό τελετουργικό απομακρύνεται το μίασμα από την οικία. Ο νόμος επιμένει στην όσο το δυνατό μικρότερη διάρκεια του πένθους που δεν πρέπει να ξεπερνά τους τρεις μήνες για τους άντρες και τους τέσσερις για τις γυναίκες."

https://www.archaiologia.gr/blog

Εργασίες
Γεωμετρικός κρατήρας: η πρόθεση νεκρού

Μελετήστε τις τρεις φωτογραφίες του κρατήρα και προσπαθήστε να περιγράψετε όλη τη σκηνή της εκφοράς του νεκρού. Πρόκειται ουσιαστικά για μια σκηνή κηδείας.

Πολυμέσα
Γεωμετρική οινοχόη 1

Αγγείο κρασιού

Πολυμέσα
Γεωμετρικό λαγήνι

Αγγείο φύλαξης κρασιού

Πολυμέσα
Γεωμετρικός κρατήρας 3: σκηνή πρόθεσης

Εντοπισμός σκηνής πρόθεσης νεκρού σε γεωμετρικό κρατήρα. Χαρακτηριστικός ο θρήνος των προσφιλών προσώπων.

Πολυμέσα
Γεωμετρικός κρατήρας 2: η εκφορά του νεκρού

Αγγείο μείξης κρασιού με νερό. 

Στη ζώνη που βρίσκεται ανάμεσα στις λαβές εικονίζεται εκφορά νεκρού. Ο νεκρός μεταφέρεται με άρμα που το σέρνουν δυο άλογα και είναι σκεπασμένος με σάβανο διακοσμημένο με αβακωτό μοτίβο. Δεξιά και αριστερά συνοδεύουν την εκφορά συγγενείς. Τα διάφορα κενά συμπληρώνονται με σβάστικες ή πουλιά (κάτω από τα άλογα, κάτω από τη νεκρική κλίνη, κάτω από τις σβάστικες). Αξιοσημείωτη είναι η προσπάθεια απόδοσης του βάθους, κάτι που γίνεται εύκολα αντιληπτό από την πίσω ρόδα της άμαξας που είναι μικρότερη και από τα πίσω πόδια της νεκρικής κλίνης που είναι κοντύτερα. Σε μια δεύτερη ζώνη εικονίζονται δέκα άρματα, που τα σέρνουν δύο άλογα, με ηνιόχους που φορούν κράνη και κρατούν οκτώσχημες ασπίδες.

Το αγγείο χρησίμευε ως σήμα στον τάφο κάποιου Αθηναίου ευγενή.