Μάθημα : ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Κωδικός : G894156
-
Θεματικές Ενότητες
-
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΑΥΛΟΣ
-
ΓΥΝΑΙΚΑ ΚΑΙ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ (2021)
-
ΠΑΤΗΣΕ ΤΟΝ ΗΛΙΟ ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΣ ΤΙΣ ΝΕΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ !!
-
ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΜΑΘΗΤΩΝ
-
ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2021-2022
-
ΤΑ ΟΡΙΑ ΣΤΗ ΖΩΗ ΜΑΣ- ΣΥΝΟΔΟΙ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
-
ΚΑΘΑΡΑ ΔΕΥΤΕΡΑ 2021- ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΑΘΗΤΩΝ
-
Η ΕΙΚΟΝΑ ΣΤΟ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟ (Πρωτοχριστιανική ζωγραφική , Εγκαυστική τέχνη , Αχειροποίητες εικόνες)
-
ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΤΕΧΝΗ- ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΤΡΙΩΝ ΙΕΡΑΡΧΩΝ (κλικ στην εικόνα)
-
ΥΛΗ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑΤΟΣ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ
-
Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΟΡΓΑΝΩΝΕΤΑΙ
-
5. Η Εκκλησία οργανώνεται
-
ΣΤΑΥΡΟΛΕΞΟ, ΘΕΙΑ ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΑ ΣΟΦΙΑ ΑΛΜΑΛΗ
-
ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΓΝΩΣΕΩΝ (ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΙ ΝΑΟΙ)- ΠΑΥΛΟΥ ΑΓΓΕΛΙΚΗ
-
Γ΄ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ Η «φωνή» της Εκκλησίας γίνεται αισθητή στην κοινωνία!
-
ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΜΑΘΗΤΩΝ-ΔΙΩΓΜΟΙ, ΑΝΕΞΙΘΡΗΣΚΕΙΑ
-
ΒΙΟΙ ΑΓΙΩΝ -ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΚΑΡΑΚΙΤΣΟΥ
-
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΑΥΛΟΣ
-
ΦΑΡΥΑΛ-ΜΑΧΑ ΜΠΙΜΠΙ - ΑΡΧΟΝΤΙΑ ΜΠΟΥΡΙΚΑ (ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΑΘΗΤΩΝ)
-
1η Θεματική Ενότητα, ΕΡΓΑΣΙΑ : ΣΤΑΥΡΟΛΕΞΟ , ΠΙΤΣΙΝΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ Β3
-
ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2020/21- ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ
-
1η Θεματική Ενότητα
-
ΕΜΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΛΛΟΙ
-
Θ.Ε. 4: Εμείς και οι "άλλοι"
-
"ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΘΕΟΣ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ"; ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
-
Θ.Ε. 2 : ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΘΕΟΣ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ
-
BΙΒΛΙΟΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
-
ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΟ e class
-
Η ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΣΤΙΣ ΑΛΛΕΣ ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ (Η ΕΒΡΑΪΚΉ ΘΡΗΣΚΕΙΑ)
-
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΒΙΝΤΕΟ
-
Η ΖΩΗ ΚΑΙ Η ΠΙΣΤΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΚΑΤΑΓΡΑΦΟΝΤΑΙ ΣΕ ΚΕΙΜΕΝΑ- Θ.Ε.
-
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΑΥΛΟΣ
ΥΛΗ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑΤΟΣ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ
ΟΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΜΑΣ
ΚΕΦ Γ, ΣΕΛ. 32-39
Οι διωγμοί κατά των χριστιανών
Έως το 250 μ.Χ. οι διωγμοί εναντίον των χριστιανών ήταν τοπικοί και μεμονωμένοι. Παρ’ όλα αυτά, τα θύματα ήταν πολλά. Ο πρώτος γενικός διωγμός εξαπολύθηκε από τον αυτοκράτορα Δέκιο, με ένα διάταγμα που εξέδωσε το 250 μ.Χ. και το οποίο επέβαλλε σε όλους τους πολίτες να αποδείξουν την πίστη τους στη ρωμαϊκή θρησκεία θυσιάζοντας στα είδωλα. Ο πιο σφοδρός διωγμός (γνωστός ως«Μεγάλος Διωγμός») ήταν αυτός του Διοκλητιανού (244 μ.Χ. 311 μ.Χ.), ο οποίος πίστευε ότι μόνο με την εθνική θρησκεία θα μπορούσε να αυξηθεί η δύναμη και το μεγαλείο του ρωμαϊκού κράτους. Γι’ αυτό, από το 303 μ.Χ. και μετά, με σκληρά διατάγματα, οι χριστιανοί διώκονταν σε όλη την αυτοκρατορία. Χιλιάδες ήταν οι χριστιανοί που μαρτύρησαν (μάρτυρες).
Τα μέτρα του ρωμαϊκού κράτους εναντίον των χριστιανών ήταν τα εξής:
• χριστιανοί αξιωματούχοι υποβάλλονταν σε εξευτελισμούς ή εκτελούνταν
• οι χριστιανοί στερούνταν τα δικαιώματα, τα αξιώματα και τις θέσεις τους
• οι περιουσίες τους δημεύονταν
• τα ιερά βιβλία τους καίγονταν και τα κτίρια λατρείας τους ισοπεδώνονταν
• υποχρεώνονταν να λατρέψουν τους ρωμαϊκούς θεούς, ειδάλλως φυλακίζονταν,
βασανίζονταν ή θανατώνονταν
• ρίχνονταν σε στάδια για να γίνουν βορά άγριων θηρίων.
Οι κατακόμβες
Στη διάρκεια των τριών πρώτων αιώνων οι χριστιανοί, επειδή δεν είχαν δικά τους κοιμητήρια, έθαβαν τους νεκρούς τους στις κατακόμβες. Οι κατακόμβες ήταν υπόγειοι τόποι ταφής νεκρών γύρω από τη Ρώμη αλλά και αλλού. Ήταν σήραγγες με μορφή λαβύρινθου, που μπορούσαν να φτάνουν σε μήκος πολλών χιλιομέτρων. Στους πορώδεις τοίχους των διαδρόμων είχαν δημιουργηθεί ορθογώνια κοιλώματα για την τοποθέτηση των νεκρών. Επίσης, υπήρχαν μεγαλύτερα κοιλώματα με καμάρα στο πάνω μέρος ή και ολόκληρα δωμάτια που χρησίμευαν ως οικογενειακοί τάφοι, διακοσμημένοι με τοιχογραφίες. Καθώς ως τόποι ταφής ήταν ιεροί και απαραβίαστοι, οι χριστιανοί άρχισαν να συγκεντρώνονται εκεί και να τελούν τη Θεία Ευχαριστία πάνω στους τάφους των μαρτύρων.
Τα σύμβολα των κατακομβών
Στις κατακόμβες οι πρώτοι χριστιανοί καλλιτέχνες άρχισαν να ζωγραφίζουν παραστάσεις, επιδιώκοντας να εκφράσουν την πίστη τους και όχι απλώς να διακοσμήσουν τους υπόγειους τάφους. Σε πρώτη φάση χρησιμοποιούν συμβολικά θέματα και αλληγορίες. Τέτοια σύμβολα είναι ο ιχθύς, το παγώνι, το περιστέρι, η άγκυρα, η ναυς, το Α και το Ω, το μονόγραμμα του Χριστού (Χ και Ρ), το πτηνό φοίνικας, ο Ορφέας, η δεόμενη ψυχή. Στη συνέχεια απεικονίζονται και θέματα από την Παλαιά, καθώς και από την Καινή Διαθήκη
Εξελίξεις μετά το διάταγμα των Μεδιολάνων
Με την έκδοση του διατάγματος αυτού όλα άλλαξαν. Οι χριστιανοί μπορούσαν πλέον να λατρεύουν χωρίς εμπόδια τον Θεό τους και χωρίς να στερούνται κανένα άλλο πολιτικό, κοινωνικό ή προσωπικό δικαίωμα (ελευθερία, περιουσία, τιμή). Στην πραγματικότητα, ο Κωνσταντίνος πρόσφερε στην Εκκλησία όχι μόνο ειρήνη κι ελευθερία, αλλά και προστασία και στενή συνεργασία. Η μεταστροφή του Κωνσταντίνου συνοδεύτηκε από μια σειρά ευνοϊκών μέτρων υπέρ των χριστιανών, όπως:
• η Εκκλησία αναγνωρίστηκε νομικά ως κοινωνικός θεσμός υπό την προστασία
του αυτοκράτορα
• δόθηκαν πίσω στους κατόχους τους οι περιουσίες και τα κτήματα που είχαν κατασχεθεί την περίοδο των διωγμών
• καθιερώθηκε η Κυριακή ως αργία
• το δίκαιο άρχισε να επηρεάζεται από το χριστιανικό πνεύμα. Καταργήθηκαν ο
θάνατος με σταύρωση και η πλήρης απομόνωση των φυλακισμένων, περιορίστηκαν οι σωματικές ποινές, ενώ απαγορεύτηκαν οι αγώνες των μονομάχων
• οι επίσκοποι, οι ιερείς και οι διάκονοι απολάμβαναν ιδιαίτερα προνόμια (π.χ. δεν φορολογούνταν)
• με αυτοκρατορικές χορηγίες κτίστηκαν σπουδαίοι ναοί πάνω στους τάφους των μαρτύρων.
Μια άλλη σπουδαία απόφαση του Κωνσταντίνου ήταν η μεταφορά της πρωτεύουσας της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, το 330 μ.Χ., από τη Ρώμη στη Νέα Ρώμη, τη γνωστή μας Κωνσταντινούπολη. Προς το τέλος της ζωής του, όπως περιγράφει ο Ευσέβιος, βαφτίστηκε και πέθανε ντυμένος στα λευκά λέγοντας: «Τώρα γνωρίζω ότι είμαι αληθινά μακάριος και έτοιμος να αξιωθώ την αιώνια ζωή, τώρα που έχω μεταλάβει του θείου φωτός». Η Εκκλησία τον αναγνώρισε ως άγιο και μάλιστα τον ονόμασε «Μέγα». Το Χριστόγραμμα ως στρατιωτικό έμβλημα του Μ. Κωνσταντίνου
Οι πρώτοι ναοί
Μετά το διάταγμα των Μεδιολάνων (313 μ.Χ.) άρχισαν να κτίζονται καινούριοι ναοί, μεγάλοι σε διαστάσεις και λαμπροί σε πολυτέλεια. Πολλοί έχουν τον τύπο της βασιλικής∙ δηλαδή ένα επίμηκες ορθογώνιο οικοδόμημα που χωρίζεται κατά μήκος σε κλίτη με σειρές από κίονες και έχει ξύλινη στέγη. Μία από τις μικρές πλευρές της βασιλικής βλέπει προς την ανατολή, όπου σχηματίζεται η κόγχη, δηλαδή η ημικυκλική αψίδα με την Αγία Τράπεζα και τον θρόνο του επισκόπου.
Στη μικρή πλευρά που βλέπει προς τη δύση υπάρχει ο νάρθηκας, ένας χώρος για τους κατηχούμενους, τους αιρετικούς και τους μετανοούντες. Στο μεσαίο κλίτος, σχεδόν στο κέντρο του ναού, υπάρχει ο άμβωνας. Ο τύπος της βασιλικής κληρονομήθηκε από τον ελληνορωμαϊκό κόσμο. Παράλληλα με τη βασιλική υπάρχει και το περίκεντρο (οκταγωνικό ή κυκλικό) λατρευτικό κτίριο, και αυτό με ελληνορωμαϊκή καταγωγή (μαυσωλεία και ηρώα). Το ιδιαίτερο γνώρισμά του είναι η θολωτή στέγη του, που σε μια εξελιγμένη μορφή της λέγεται τρούλος. Ο τρούλος προσδίδει στο ναό εξωτερικά μια μεγαλοπρέπεια, ενώ εσωτερικά μεταφέρει άπλετο φως.
Επιδιώκοντας οι αρχιτέκτονες να στεγάσουν με τρούλο και τη βασιλική, δημιούργησαν τον τύπο της τρουλαίας βασιλικής. Σ’ αυτήν ο τρούλος στηρίζεται πάνω σε τέσσερις πεσσούς (τετράγωνους κίονες) που υψώνονται στο κέντρο της βασιλικής, μπροστά στην είσοδο του ιερού.
ΕΠΙΛΕΞΕ ΚΑΙ ΔΙΑΒΑΣΕ ΕΝΑΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΔΥΟ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΕΣ ΠΟΥ ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ
1.Ο Μέγας Θεοδόσιος και ο Χριστιανισμός
Ο Θεοδόσιος, το 380 μ.Χ., σχεδόν αμέσως μόλις ανέβηκε στον αυτοκρατορικό θρόνο, ανακήρυξε τον Χριστιανισμό επίσημη θρησκεία του κράτους, δηλώνοντας:
«Επιθυμούμε όλα τα διάφορα υπήκοα έθνη να ακολουθούν την θρησκεία που παραδόθηκε στους Ρωμαίους από τον άγιο Απόστολο Πέτρο».
Με μια σειρά διαταγμάτων καταπολέμησε την ειδωλολατρία:
• την όρισε ως «εθνική δεισιδαιμονία»
• απαγόρευσε τις ειδωλολατρικές θυσίες (με ποινή θανάτου) και τις επισκέψεις
σε εθνικούς ναούς
• σφράγισε τους κυριότερους ειδωλολατρικούς ναούς και τα μαντεία
• έκλεισε τη Φιλοσοφική Σχολή της Αθήνας.
Μέσα σε ένα τέτοιο κλίμα έλλειψης ανεκτικότητας που διαρκώς επιτείνονταν, παρουσιάστηκαν φαινόμενα βίας του όχλου εναντίον των μη χριστιανών και έγιναν καταστροφές ναών και ιερών των εθνικών.
2. Ο Ιουστινιανός και ο Χριστιανισμός
Στην πραγματικότητα, αυτό που ξεκίνησε με τον Μέγα Κωνσταντίνο και συνεχίστηκε με τον Μέγα Θεοδόσιο έφτασε στην κορύφωσή του κατά τη διάρκεια της βασιλείας του Ιουστινιανού (527 μ.Χ. 565 μ.Χ.). Ο Ιουστινιανός είναι ο αυτοκράτορας που επιχείρησε να αναδείξει το μεγαλείο της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, έκανε νικηφόρους πολέμους, συστηματοποίησε τους νόμους, ενίσχυσε τα οικονομικά του κράτους και έκτισε τον ναό της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη. Ο Ιουστινιανός θεωρούσε τον εαυτό του χριστιανό Αυτοκράτορα. Όλοι οι νόμοι του άρχιζαν πάντα με τη φράση «Στο όνομα του Κυρίου μας Ιησού Χριστού». Κυβερνούσε με απεριόριστη εξουσία δηλώνοντας ότι «μόνον ο Θεός και ο Αυτοκράτορας που ακολουθεί τον Θεό, μπορούν να κυβερνήσουν τον κόσμο με δικαιοσύνη». Ενδιαφέρθηκε και προσπάθησε πολύ για την ενότητα της Εκκλησίας, ασχολήθηκε με θεολογικά ζητήματα και δημοσίευσε πολλούς σχετικούς νόμους. Από νωρίς έλαβε σκληρά μέτρα εναντίον όσων ειδωλολατρών είχαν απομείνει και
έκλεισε την περίφημη Ακαδημία Πλάτωνος. Επίσης, περιόρισε με νομοθετικά μέτρα τα δικαιώματα των Εβραίων.
ΚΕΦ Δ ΣΕΛ 43
Η ζωή στις πρώτες κοινότητες
Χαρίσματα στην υπηρεσία της κοινότητας
Οι χριστιανικές κοινότητες οργανώθηκαν από πολύ νωρίς. Σε κάθε τοπική Εκκλησία, εκτός από τον λαό (λαϊκούς), υπήρχαν ο επίσκοπος, οι πρεσβύτεροι και οι διάκονοι που είχαν την ευθύνη της και αποτελούσαν τον κλήρο. Ο επίσκοπος εκλεγόταν από τον κλήρο. Το έργο των κληρικών ήταν να τελούν τη Θεία Ευχαριστία και τα μυστήρια (λειτουργοί), να διδάσκουν τον λόγο του Θεού (διδάσκαλοι) και να φροντίζουν την πνευματική προκοπή των πιστών (ποιμένες). Κλήρος και λαός λειτουργούσαν ως ενιαίο σώμα και το κάθε μέλος ενεργούσε σύμφωνα με το χάρισμά του. Οι κληρικοί εκλέγονταν από τις κοινότητές τους και μπορούσαν να είναι έγγαμοι. Από τον 3ο αι. μ.Χ., οι επίσκοποι των μεγαλύτερων πόλεων ονομάστηκαν «μητροπολίτες», επίσκοποι δηλαδή της μητροπόλεως, της πρωτεύουσας μιας ρωμαϊκής επαρχίας. Από τον 5ο αι. μ.Χ., οι μητροπολίτες κάποιων πόλεων που ήταν σπουδαία κέντρα του Ρωμαϊκού κράτους ονομάστηκαν «πατριάρχες». Οι πόλεις αυτές που έγιναν και μεγάλα κέντρα του Χριστιανισμού ήταν η Ρώμη, η Κωνσταντινούπολη, η Αλεξάνδρεια, η Αντιόχεια και τα Ιεροσόλυμα.