Μάθημα : ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

Κωδικός : G894161

G894161  -  ΚΛΕΟΠΑΤΡΑ ΜΠΑΡΑΚΟΥ

Ενότητες - Β ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ

Β ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ

                  Β΄ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ                                  
 Η πρόταση ζωής της Ορθόδοξης Εκκλησίας
 
12-070dab61a5.jpg    ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ
i. Ο άνθρωπος ζει μόνο με ψωμί;
ii. Η ζωή είναι ατομική πορεία ή σχέση;
iii. Η ζωή είναι κτήμα που κατέχουμε ή
δώρο που μας δόθηκε;
iv. Η φύση είναι ιδιοκτησία μας;
 
ΙΙ. ΕΡΜΗΝΕΥΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΠΡΟΤΑΣΗ ΖΩΗΣ
ΤΗΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
i. Συνάντηση με τον προσωπικό Θεό της
Βίβλου
 
III. ΖΩΝΤΑΣ ΜΕ ΝΟΗΜΑ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ
i. Μίμηση Χριστού
ii. Παράδειγμα μίμησης Χριστού: «Αποστολή» της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών
iii. Ζωή με ευθύνη για την κτίση

ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ : Ο άνθρωπος ζει μόνο με ψωμί; Η ζωή είναι ατομική πορεία ή σχέση;

1. ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟΝ ΣΥΝΑΝΘΡΩΠΟ

ΚΕΙΜΕΝΑ : «Το δέντρο της φιλίας δε φυτρώνει από μόνο του. Με τα δάκρυα πετάει κλαδιά, φύλλα κι ανθίζει. Με τα δάκρυα
της αγάπης σας ποτίζονται βαθιά οι ρίζες του. Ο μόνος εχθρός της φιλίας είναι τα στεγνά μάτια, η αδιάφορη καρδιά, η ψυχρή λογική που μ’ ένα κουτσουρεμένο μολύβι γράφει στο μπακαλοτέφτερό της: τόσα δίνω, τόσα παίρνω. Λες και η φιλία είναι φέτα, να τη ζυγιάζεις και να την πουλάς …». Αυτά και άλλα πολλά τούς είπε τότε η δεσποινίς Αλεξάνδρα Κλάρα […] Ζωρζ Σαρή, Ε.Π

 Ο Ισαάκ ο Σύρος για την καρδιά που αγαπά : Τι είναι η καρδιά που αγαπά; Είναι η καρδιά που φλέγεται από αγάπη για ολόκληρη την κτίση, τους ανθρώπους, τα πουλιά, τα θηρία, τα πονηρά πνεύματα. Κινούμενη από άμετρη ευσπλαχνία προσεύχεται ακόμη και για τα ερπετά.

Η Κιβωτός του Κόσμου: Η Κιβωτός του Κόσμου είναι μια φωλιά στοργής και φροντίδας για το παιδί, τον νέο και
τον γονιό που βρίσκονται σε ανάγκη. Την ίδρυσε το 1998 στην Αθήνα ο εικοσιεξάχρονοςιερέας πατέρας Αντώνιος Παπανικολάου, με όπλα την αγάπη του για τα παιδιά. Η Κιβωτός καλύπτει εξ ολοκλήρου και φροντίζει τα απροστάτευτα παιδιά. Σε συνεργασία με άλλους φορείς προστασίας και υπηρεσίες για τα δικαιώματα των παιδιών, αναλαμβάνει το μεγάλωμα των ανηλίκων –Ελληνόπουλων αλλά και από άλλες χώρες– σε σπίτια φιλοξενίας. Τα παιδιά ζουν σε ένα περιβάλλον στοργής και ειρήνης μακριά από την φτώχεια, την πείνα και τον ρατσισμό.

Ν. ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ, "Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΞΑΝΑΣΤΑΥΡΩΝΕΤΑΙ" Ο Μανολιός άπλωσε το χέρι, άγγιξε το γόνατο του παπα-Φώτη που ‘χε βυθιστεί σε συλλογισμούς και δε μιλούσε:
- Πώς πρέπει ν’ αγαπούμε το Θεό, γέροντά μου,ρώτησε.
- Αγαπώντας τους ανθρώπους, παιδί μου.
- Και πώς πρέπει ν’ αγαπούμε τους ανθρώπους;
- Μοχτώντας να τους φέρουμε στο σωστό δρόμο.
- Και ποιος είναι ο σωστός δρόμος;
- Ο ανήφορος.

ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ, ΉΛΙΟΣ Ο ΠΡΩΤΟΣ:  Πάμε μαζί κι ας μας λιθοβολούν
                                                                Κι ας μας φωνάζουν αεροβάτες
                                                                Φίλε μου όσοι δεν ένιωσαν ποτέ με τι
                                                                Σίδερο με τι πέτρες τι αίμα τι φωτιά
                                                                Χτίζουμε ονειρευόμαστε και τραγουδούμε!

ΕΡΓΑΣΙΑ: Δουλεύοντας σε ομάδες: καθεμία ασχολείται με ένα από τα κείμενα ερευνώντας σε ποιο από τα εισαγωγικά ερωτήματα για τη ζωή απαντάει και εξετάζοντας την «απάντηση» που δίνει. Μετά την παρουσίαση της δουλειάς των ομάδων στην τάξη, στη συζήτηση στην ολομέλεια ανακαλύψτε σχέσεις ανάμεσα στις απαντήσεις σας.

 

ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ :Η ζωή είναι κτήμα που κατέχουμε ή δώρο που μας δόθηκε;
Η "πιο όμορφη αυτοκτονία". Η αυτόχειρας που έγινε εξώφυλλο στο περιοδικό LIFE (ΜΗΧΑΝΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ) https://www.youtube.com

Ερωτήσεις για σκέψη: Υπάρχει άραγε "όμορφη αυτοκτονία";Τι εννοεί ο ομιλών όταν λέει πως "τη θυμάται ο κόσμος για τον λάθος λόγο";

2. ΣΧΕΣΗ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΜΕ ΤΟ ΘΕΟ
 
ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΠΙΣΤΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥΣ;
"Είναι σχέση αγάπης και εμπιστοσύνης ανάμεσα στον άνθρωπο και τον Θεό."

Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΣΥΝΑΝΤΑ ΤΟΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΘΕΟ ΤΗΣ ΒΙΒΛΟΥ

1 Η πίστη ως φιλοξενία του Θεού

"Ο Κύριος παρουσιάστηκε στον Αβραάμ, κοντά στη Δρυ Μαμβρή, ενώ αυτός καθόταν στο
άνοιγμα της σκηνής του κατά το μεσημέρι. Σήκωσε τα μάτια του και είδε τρεις άντρες να στέκονται απέναντί του. Αμέσως έτρεξε να τους προϋπαντήσει και τους προσκύνησε ώς τη γη.
«Κύριέ μου», είπε, «αν έχω την εύνοιά σου, μην προσπεράσεις το δούλο σου. Ας φέρουν λίγο
νερό να πλύνετε τα πόδια σας και μετά μπορείτε ν’ αναπαυθείτε κάτω από το δέντρο...."   Γεν 18, 1­18

 

ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗΣ ΤΗΣ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑΣ ΤΟΥ ΑΒΡΑΑΜ

από το βιβλίο του Χρ. Γκότση ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ  ΤΩΝ ΒΥΖΑΝΤΙΝΩΝ ΕΙΚΟΝΩΝ  

"....Οι Πατέρες της Εκκλησίας στο βιβλικό αυτό γεγονός είδαν μία προτύπωση του μυστηρίου της Αγίας Τριάδος, το οποίο απεκαλύφθη πλήρως στην Καινή Διαθήκη. Για αυτό και η φιλοξενία του Αβραάμ απεικονίστηκε στη σχετική εικόνα. Επειδή στην συνέχεια της βιβλικής διηγήσεως οι δύο από τους τρεις άνδρες εμφανίζονται ως Άγγελοι, επικράτησε να εικονίζονται και οι τρεις με την αγγελική μορφή. Μια τέτοια εικόνα υπήρχε και τιμούνταν στους αρχαίους καιρούς στο μέρος, όπου έγινε η φιλοξενία του Αβραάμ κατά την μαρτυρία του Ευσεβίου Καισαρείας.

       Η υπεροχή του μέσου Αγγέλου επικράτησε σε πολλές εικόνες της φιλοξενίας. Αυτό οφείλεται στην ερμηνεία, που έδωσαν μερικοί Πατέρες της Εκκλησίας (Ιωάννης ο Χρυσόστομος, Ιωάννης Δαμασκηνός) στο γεγονός. Οι Πατέρες είδαν στην φιλοξενία του Αβραάμ την εμφάνιση του Ιησού Χριστού συνοδευόμενου από δύο Αγγέλων, ενώ άλλοι (Κύριλλος ο Αλεξανδρείας, Αμβρόσιος ο Μεδιολάνων) ερμήνευσαν την επίσκεψη των τριών ανδρών ως προτύπωση ολοκλήρου της Αγίας Τριάδος.

 
Η ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ ΣΤΟΝ ΟΜΗΡΟ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΜΑΣ
 
2 Η πίστη ως ελεύθερη ανταπόκριση στην πρόσκληση του Θεού
Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου
                       Ένας διαφορετικος ευαγγελισμός, Κων/νος Παρθένης 

            " Ο Παρθένης τοποθετεί την αναγεννησιακή σκηνή του Ευαγγελισμού στην αυλή ενός νησιώτικου σπιτιού λέγεται ότι η σκηνή του έργου, έχει ως ντεκόρ την αυλή της μονής της Ζωοδόχου Πηγής του Πόρου. Η Παναγία υποκλίνεται σε σεβασμό στον Άγγελο και δέχεται ταπεινά την καλή είδηση. Δίπλα της διακρίνουμε ένα βάζο με κρίνο και μία γλάστρα με βασιλικό. Η ατμόσφαιρα είναι ονειρική και ο χώρος φαίνεται εξωπραγματικός. Διαγράφονται αχνές ελεύθερες γραμμές και απαλά γαλαζοπράσινα και ροζ χρώματα δημιουργούν αίσθηση πνευματικότητας και υπερβατικότητας.

Η νεαρή Μαρία και μελλοντική Θεοτόκος περιβάλλεται από ροζ χρώμα  που αποδίδει ποιητική διάσταση στην εικόνα. Ο άγγελος φέρει την ευχάριστη είδηση με τη μουσική μίας λύρας που κρατά.

Βαθυπράσινο μελωδικό όνειρο… Το έργο ανήκει στη συλλογή του Μουσείου της Πόλεως από δωρεά ιδιώτη το 2008.

πληροφορίες https://www.porosnews.gr/

                   iii. Ζωή με ευθύνη για την κτίση            

ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΗΣ ΜΑΡΘΑΣ ΤΕΝΤΑ , ΤΜΗΜΑ Γ3